jerebu
Langit jerebu kembali lagi dan penting untuk memerhatikan aktiviti harian anda terutama ketika anda sedang keluar dan berkeliling.

Langit jerebu kembali lagi dan ia adalah penting untuk memerhatikan aktiviti harian anda terutama ketika anda sedang keluar berjalan. Ia boleh menjadi ancaman serius bagi kesihatan kita, terutama bagi mereka yang menderita masalah pernafasan atau badan yang lemah.

Selain itu, wanita hamil, kanak-kanak kecil dan orang tua berisiko lebih tinggi terhadap jerebu.

Berikut adalah beberapa petua bagaimana anda dan keluarga dapat melindungi diri anda pada musim jerebu ini:

1. Perhatikan Indeks Pencemaran Udara (IPU)

Kredit gambar: selangorkini

Pantau tahap Indeks Pencemaran Udara (IPU) di lokasi masing-masing. Ini dapat membantu anda merancang aktiviti luar sebelum mengembara pada hari tersebut.

2. Kekal hidrat

Minum banyak air! Ini membantu membuang toksin yang diserap melalui kulit dan paru-paru. Sekiranya anda tidak gemar minum air, maka alternatifnya adalah meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran kerana kedua-duanya memberi anda kandungan air yang tinggi.

Minum air dapat membantu buah pinggang membuang toksin yang disebabkan oleh jerebu.

3. Duduk di dalam rumah

Cuba hadkan aktiviti anda di dalam rumah sebanyak mungkin kerana aktiviti luar yang kerap mungkin menyukarkan penafasan anda. Anda masih boleh kekal cergas di dalam rumah dengan melakukan yoga atau bersenam di gimnasium berhampiran rumah.

Cara lain untuk tetap cergas adalah dengan memuat turun video senaman dan bersenam di dalam rumah!

4. Jaga kebersihan

Ia amat penting untuk membasuh tangan dan muka anda dengan kerap, terutamanya selepas pulang ke rumah. Lebih baik lagi, terus serbu ke dalam bilik air dan mandi! Ketika berada di luar rumah, anda mudah terkena racun dari jerebu. Mengamalkan kebersihan yang baik membantu menjaga kesihatan anda.

5. Pakai pelitup muka yang sesuai

Sekarang adalah masa yang tepat untuk melabur duit membeli topeng pernafasan yang baik, seperti N95 yang dapat menyaring zarah-zarah udara. Tetapi yang lebih penting, ketahui cara memakai topeng dengan betul agar dapat menggunakannya sebaiknya.

6. Berhenti merokok

Perokok dinasihatkan supaya tidak merokok dalam keadaan ini. Asap itu menambahkan pencemaran udara! Sebenarnya, bacaan API 249 bersamaan dengan merokok 11.3 batang rokok.

7. Tutup pintu dan tingkap anda

Tidak kira seberapa sesak rasanya atau betapa terdesaknya anda untuk pengudaraan, tapi anda disarankan untuk menutup semua pintu dan tingkap anda, ketika indeks pencemaran udara berada pada tahap yang tidak sihat.

Lebih baik memiliki rumah yang sesak daripada membiarkan zarah jerebu menyerang rumah anda. Untuk mengurangkan rasa tersumbat yang menjengkelkan, hidupkan pendingin hawa dan dapatkan pembersih udara yang baik.

8. Pastikan penapis anda sentiasa bersih

Berkait dengan pendingin hawa dan pembersih udara, adalah sama pentingnya untuk memastikan bahawa penapis dibersihkan sehingga ia dapat memerangkap kotoran udara secara efektif dan berterusan. Zarah-zarah yang biasanya terperangkap oleh penapis termasuklah virus, bakteria, debu, hama habuk, kulat, gas berbahaya, dan banyak lagi.

9. Tingkatkan sistem imunisasi badan

Cuba tingkatkan sistem imun anda agar tidak jatuh sakit. Tingkatkan pengambilan antioksidan seperti vitamin C dan E dan omega-3, yang terdapat dalam buah-buahan seperti jeruk, beri, sayur-sayuran hijau, tauhu, kekacang seperti badam, avocado dan banyak lagi.

Meningkatkan sistem imunisasi badan anda, akan memberi nutrien kepada tubuh anda untuk melawan zarah-zarah kimia berbahaya yang disebabkan oleh pencemaran udara.

10. Jumpa doktor, secepatnya!

Sekiranya anda mengalami batuk, selesema, asma, sakit mata, atau jangkitan paru-paru kronik, berjumpalah dengan doctor di klinik berhampiran anda, dan dapatkan rawatan perubatan segera sekiranya keadaan ini bertambah buruk.

Summary
Cara menjaga keluarga semasa jerebu
Article Name
Cara menjaga keluarga semasa jerebu
Description
Langit jerebu kembali lagi dan penting untuk memerhatikan aktiviti harian anda terutama ketika anda sedang keluar dan berkeliling.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: