burung raja udang

Apa itu burung raja udang? Bagaimanakah rupa mereka? Adakah mereka sama sahaja seperti spesis burung yang lain? Pada bulan berapakah mereka membiak? Adakah mereka herbivor, karnivor atau ombivor? Segala persoalan akan terungkai dengan membaca artikel mengenai haiwan bersayap kali ini. Jom kita membaca!

The Common Kingfisher adalah nama burung raja udang  yang sering dijumpai di Ireland,di seluruh Eropah, Asia dan Utara Afrika. Ia mempunyai warna biru elektrik belakang, payudara oren dan garis mata dan paruh tajam panjang. Burung raja udang boleh kelihatan sangat tenang berwarna redup cahaya, dan pada sudut tertentu, ini kerana struktur khas dari bulu biru “warna warni” mereka.

Burung raja udang mempunyai panjang sekitar 16cm dan berat sekitar 40 gram. Mereka mempunyai jarak sayap sekitar 25cm (panjang dari hujung sayap ke hujung sayap). Burung raja udang tinggal di sepanjang tebing sungai. Mereka menggali liang di tebing berpasir di mana mereka membuat sarang telur mereka. Burung betina meletakkan “kopling” sekitar 6 telur pada akhir Mac atau awal April. Telur menetas setelah tiga minggu dan anak burung ini diberi makan oleh ibu bapa mereka selama kira-kira 23-24 hari. Selepas itu, anak burung muda ini akan meninggalkan sarang atau mungkin dikenali sebagai “melarikan diri” dan mencari wilayah mereka sendiri. Ibu burung raja udang biasanya akan bertelur sekali lagi atau dua kali pada musim panas yang sama.

Burung raja udang memakan ikan kecil dan serangga air besar. Mereka bertenggek di pinggir tebing sungai dan menyelam ke dalam air untuk menangkap ikan. Apabila mereka menyelam, mata mereka ditutupi oleh membran, jadi mereka bertindak sangat cekap dan tepat serta pantas menangkap mangsa mereka! Ancaman utama kepada populasi burung raja udang adalah kehilangan habitat mereka yang diganggu oleh manusia, dan pencemaran air.

Haiwan berkaki dua ini kebiasaaannya bersarang di liang, biasanya di tebing sungai yang tenang. Terowong sarang ini boleh sampai 140cm jauhnya dan berakhir di ruang bersarang mereka dan boleh memakan masa beberapa hari untuk disiapkan. Walaupun demikian, mereka akan memiliki 3 sarang setahun kerana mereka menukar sarang setiap kali bertelur.  Hal ini kerana setelah anak mereka melarikan diri, terowong sarang ini biasanya penuh dengan ikan yang terurai!

Haiwan ini mencari pasangan bermula pada bulan Februari, dan bertelur untuk kali pertama  pada bulan Mac-April. 6-7 telur biasanya diletakkan, dan diinkubasi oleh jantan dan betina. Setelah 19-21 hari inkubasi, anak burung ini menetas keluar dari telur.

Anak burung raja udang boleh memakan hingga 18 ekor ikan setiap hari, dan mereka diberi makan secara bergilir oleh ibu bapanya. Anak burung ini biasanya meninggalkan sarang ketika berumur 24-25 hari, tetapi boleh memakan waktu hingga 37 hari jika bekalan makanan ikannya terganggu.

Anak-anak burung ini diberi makan hanya selama empat hari dan kemudian diusir keluar oleh ibu bapanya, yang kemudian memulakan kelahiran mereka seterusnya. Dianggarkan bahawa hanya separuh dari anak burung yang muda bertahan lebih dari satu atau dua minggu, dan sangat sedikit burung yang hidup selama lebih dari satu musim pembiakan.

Terdapat beberapa spesies lain iaitu burung raja udang biru yang hebat, misalnya, mempunyai tanda yang serupa tetapi jauh lebih besar daripada spesis yang hidup di kawasan Asia. Ia diberi nama Latin iaitu Alcedo Hercules. Burung raja udang terbesar di dunia adalah kookaburra, asalnya daripada Australia. Beratnya hingga 500gm, atau 15 kali lebih berat dari spesis di asia tenggara.  Sebilangan besar burung ini tidak makan ikan dan jarang mendekati air namun mereka memberi fokus kepada serangga air yang besar serta bertindak sebagai karnivor.

Menarik bukan cerita mengenai burung raja udang? Seperti kita ketahui banyak lagi haiwan-haiwan unik di dunia ini untuk dipelajari. Jadi jom kita teruskan amalan membaca agar banyak pengetahuan yang dapat kita perolehi. Membaca jambatan ilmu!

SUMBER:

https://greenschoolsireland.org/wp-content/uploads/2020/05/Kingfisher-fact-sheet.pdf

https://www.discoverwildlife.com/animal-facts/birds/kingfisher-guide-facts-best-places-to-see-film/

https://www.britannica.com/animal/kingfisher-bird

https://www.livingwithbirds.com/tweetapedia/21-facts-on-kingfisher

Summary
Burung Raja Udang: Mari Belajar Tentang Haiwan Ini
Article Name
Burung Raja Udang: Mari Belajar Tentang Haiwan Ini
Description
Apa itu burung raja udang? Bagaimanakah rupa mereka? Adakah mereka sama sahaja seperti spesis burung yang lain? Pada bulan berapakah mereka membiak? Adakah mereka herbivor, karnivor atau ombivor? Segala persoalan akan terungkai dengan membaca artikel mengenai haiwan burung raja udang kali ini. Jom kita membaca!
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: