Bunga Ros

Bunga ros mekar mewangi pasti menjadi dambaan kaum hawa kerana bunga ros atau mawar sangat sinonim dengan wanita dan merupakan simbol terhadap percintaan serta rasa kasih sayang.

Sebab itu, minda kita sering diolok dengan idea seperti menghadiahkan bunga ros kepada insan yang dikasihi. Baik daripada seorang laki-laki kepada wanita yang disayanginya mahupun, daripada wanita untuk memaparkan perasaan kasih terhadap si ibu tercinta.

Namun begitu, penanaman pokok bunga ros tidaklah serumit yang disangka. Penjagaan bunga mawar ini dianggap lebih mudah bahkan, sesiapa sahaja mampu membelanya dengan jayanya.

Tips berguna! Tanamlah bunga mawar anda di lokasi yang cerah sambil bertemankan saliran air yang baik. Pupuklah dan jagalah ia secara berkala untuk bunga yang mekar mewangi. Airnya juga perlu disediakan secara merata untuk menjaga kelembapan tanah.

1. Mulakan Dengan Akar

Anda boleh membeli bunga ros yang sudah berpasu atau sebagai tanaman akar kosong. Setiap jenis mempunyai faedahnya.

Mawar yang ditanam dalam pasu sangat bagus bagi yang baru mula berkebun kerana senang ditanam dan dibentuk dengan cepat. Pokok bunga ini boleh dibeli di nurseri tempatan sepanjang musim. Ini membolehkan anda menanamnya apabila keadaan iklim sesuai – lebih disukai hari yang sejuk dan mendung.

Disamping itu, salah satu kelebihan bunga ros berakar adalah pilihan varietinya yang lebih banyak. Tambahan, mereka menjimatkan dan boleh dipesan secara dalam talian. Walau bagaimanapun, tidak seperti mawar tidak berakar, tanaman akar kosong harus direndam akarnya semalaman di dalam air sebelum ditanam. Akarnya juga mestilah dibasahi selama beberapa bulan pertama selepas penanaman.

2. Pilih Bunga Ros Secara Bijak

Terdapat banyak kelas mawar, mulai dari miniatur mikro hingga grandifloras, dan dari penutup tanah hingga mawar yang memanjat, dengan ratusan variasi bunga mawar. Walaupun menarik untuk mengisi kebun mawar anda dengan bermacam-macam jenis bunga, anda mungkin akan berakhir dengan susunan yang tidak teratur dan terlalu banyak tanaman pada ruangan itu. Beberapa jenis mawar yang dipilih dengan baik akan memberi anda kepuasan lebih banyak daripada puluhan tanaman yang tidak sesuai dan tidak berfungsi secara harmoni.

3. Cari Laman Web Rujukan

Untuk tanaman bunga yang sihat, pohon mawar harus menerima cahaya matahari dari 6 hingga ke 8 jam setiap hari. Mereka juga harus ditanam di tanah yang dikeringkan dengan baik dan kaya dengan bahan organik. Pada musim panas yang sangat kering, bunga mawar perlu dilindungi dari terik matahari. Dalam iklim sejuk, menanam pohon mawar di tiang pagar atau dinding yang menghadap ke selatan atau barat dapat membantu mengurangkan kerosakan bunga.

4. Tanam Pada Musim Yang Tepat

Mawar sebaiknya ditanam pada musim bunga atau pada musim gugur (sekurang-kurangnya enam minggu sebelum musim sejuk pertama). Penanaman pada awal musim gugur memberi masa yang cukup untuk akar tumbuh sebelum tanaman tidak aktif pada musim sejuk.

Mawar biasanya hanya terdapat pada awal musim bunga dan harus ditanam sebaik sahaja anda membawanya pulang. Mawar yang dibeli dalam bekas dapat menjimatkan masa penanaman anda.

5. Tanam Dengan Langkah Yang Betul

Menanam bunga ros di tanah atau bekas memerlukan teknik yang betul.

Lubang penanaman perlu cukup dalam dan cukup lebar untuk menampung akar tanaman. Kawasan ini mesti mempunyai saliran yang baik, kerana bunga ros tidak menyukai kawasan basah.

Campurkan sebilangan besar kompos kebun, lumut gambut, atau bahan organik lain dengan tanah yang dikeluarkan dari lubang penanaman. Gunakan sebilangan campuran ini di bahagian bawah lubang penanaman dan letakkan akar pohon mawar di dalam lubang.

Piring pasu bunga mawar harus berada di permukaan tanah pada selain iklim sejuk , manakala 2 hingga 3 inci di bawah permukaan tanah pada iklim sejuk.

Isi sebahagian lubang dengan campuran tanah dan tambahkan baja dengan perlahan.

Siram air dengan teliti, dan kemudian isi sebahagian lubang lagi dengan tanah yang ada.

Siram air lagi, kemudian gali tanah yang tidak padat di sekitarnya untuk melindungi bunga mawar sementara ia sampai ke tapak barunya.

Sekiranya anda menanam beberapa pohon mawar bersama-sama, jarakkan sekurang-kurangnya 3 kaki untuk membiarkan ruang untuk tumbuh ketika matang.

6. Baja Secukupnya

Untuk menghasilkan bunga yang mekar, mawar perlu disenyawakan dengan kerap. Kaedah organik menyediakan bekalan nutrien yang perlahan dan stabil. Penggunaan bulanan kompos, baja kompos, dan baja organik dan semulajadi lain, seperti emulsi ikan organik ini, berfungsi dengan baik. Pindaan organik juga membantu mendorong mikroba tanah yang bermanfaat dan pH tanah yang seimbang.

7. Siram Dengan Bijak

Tanah harus sentiasa lembap sepanjang musim. Jumlah dan kekerapan penyiraman akan bergantung pada jenis dan iklim tanah anda. Mawar yang tumbuh di tanah berpasir akan memerlukan lebih banyak penyiraman daripada tanah yang lebih berat. Keadaan panas, kering, dan berangin juga akan mengeringkan bunga ros dengan cepat.

8. Membersih Seperti Pro

Hampir mustahil untuk membersihkan kawasan tumbuhan mawar yang lebat. Tetapi, jika anda sering membersihkan kawasan bunga mawar, hasilnya akan kelihatan lebih cantik dan kemas dengan hasil tanaman ros yang lebih sihat.

9. Utamakan Kesihatan Pokok

Cara terbaik untuk mencegah mawar daripada menjadi rosak adalah dengan memilih jenis baja yang berkualiti.

Mawar sentiasa menjadi pilihan kerana potongan bunganya yang cantik dan harum. Tiada ada yang lebih indah daripada bunga mawar dari kebun anda sendiri. Berikut adalah beberapa petua untuk mengekalkan kesegaran bunga ros anda:

  • Mawar akan bertahan lama apabila dipotong pada peringkat tunas iaitu ketika kelopak mulai terbuka.
  • Gunakan pemangkas tangan atau gunting khas tanaman dengan bilah tajam untuk memotong batangnya tanpa merosakkan saluran air mereka.
  • Potong bunga mawar ketika segar dan terhidrat (pada waktu pagi atau petang), bukan ketika waktu panas.
  • Masukkan semula batang mawar dengan menegak sebelum meletakkannya di dalam pasu. Ini membantu menghilangkan gelembung udara yang menghalangnya dari menyerap air. Juga, potong batang pada sudut 45 darjah supaya akar dapat menyerap air dengan lebih baik.
  • Petik daun yang lebih rendah di bawah garis air untuk mengelakkannya reput dan elakkan pertumbuhan bakteria. Di atas garis air, biarkan dedaun sebanyak mungkin, kerana ia dapat membantu mengumpul air.
  • Tukar air dengan kerap — setiap hari jika boleh — untuk membuang bakteria.

SUMBER

https://www.gardendesign.com/roses/care.html#:~:text=Plant%20your%20roses%20in%20a,rose%20bushes%20in%20early%20spring.

 https://www.wikihow.com/Plant-Rose

Summary
Bunga Ros Mekar Mewangi, Ini Tips Menanamnya
Article Name
Bunga Ros Mekar Mewangi, Ini Tips Menanamnya
Description
Bunga ros mekar mewangi pasti menjadi dambaan kaum hawa kerana bunga ros atau mawar sangat sinonim dengan wanita dan merupakan simbol terhadap percintaan serta rasa kasih sayang.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: