bilik tidur

Bilik tidur yang kecil bukanlah menjadi satu masalah sekiranya anda bijak membuat pilihan berkaitan dengan perabot, warna dan pencahayaan bilik. Ilustrasi bilik tidur kecil kelihatan luas dan lapang merupakan tujuan utama kita dalam artikel kali ini. Jom tambah ilmu!

Tips Untuk Bilik Tidur Kelihatan Besar:-

1) Pilih bingkai katil yang lebih kecil.

Sekiranya anda ingin menjadikan ruangan kecil kelihatan lebih besar, buang katalog perkakasan baru, kerana tempat tidur yang besar dan tinggi akan memenuhi ruang. Sebagai gantinya, pilihlah tempat tidur dengan lukisan portrait yang lebih menarik. Fikirkan reka bentuk tempat tidur besi yang halus. Gaya ini akan menimbulkan aliran udara yang sekata di sekitar tempat tidur. Sekiranya anda tidak menggunakan tirai, anda juga boleh menggunakan katil kerangka kanopi, yang menekankan ketinggian bilik supaya kelihatan lebih luas.

2) Buang bantal tambahan.

Pernah berjalan ke gedung membeli-belah dan melihat jurujual yang menggunakan semua bantal sehingga mengambil separuh tempat tidur? Tempat tidur yang minimum adalah kunci untuk mengekalkan ilusi ruang yang luas, dan itu bermaksud anda perlu mengurangkan bilangan bantal di tempat tidur anda seminimum mungkin. Sekiranya anda memerlukan lebih banyak sokongan pada waktu malam, tidak mengapa. Letakkan empat bantal standard rata. Sekiranya anda memerlukan bantal aksen yang disulam oleh nenek anda, tidak mengapa. Pastikan hanya satu sahaja bantal aksen. OK, mungkin dua tetapi jangan lebih dari itu.

3) Gabungkan pakaian dalam almari besar

Menambah perabot besar mungkin kelihatan berlawanan dengan tujuan kita untuk membuat bilik yang kecil kelihatan besar. Ideanya di sini adalah untuk meminimumkan jumlah keseluruhan barang di dalam bilik. Contohnya, jika anda berkongsi bilik, cari ruang lantai dan dinding untuk dua almari bercantum. Dengan memanfaatkan ketinggian di dalam bilik, anda mengurangkan penggunaan perabot dan memaksimumkan ruang.

4) Gantikan kepala katil anda dengan rak yang dipasang di dinding.

Merancang bilik tidur yang kecil adalah keseimbangan antara memaksimumkan penyimpanan sambil meminimumkan jumlah perabot di dalam bilik. Salah satu cara cepat untuk mencapai objektif ini ialah memasang rak yang dipasang di dinding, sama ada sebagai kepala katil atau di sekitar bilik. Seperti meja sisi katil terapung, rak ini membantu mewujudkan ilusi keterbukaan dan udara. Mengecatnya dengan warna yang sama dengan dinding menjadikannya “hilang dari pandangan” padahal ia masih ada menyediakan ruang untuk barang-barang anda.

5) Gunakan pelindung atau penutup.

Tirai berat boleh “mencekik” bilik kecil. Ruang kecil kelihatan besar kesan daripada pencahayaan tingkap. Pandangan yang tidak terhalang yang dihasilkan tidak hanya membenarkan lebih banyak cahaya masuk ke dalam bilik tetapi juga menarik mata ke luar, mewujudkan ilusi lebih banyak ruang.

6) Pasang meja dan rak sisi terapung.

Hotel dengan reka bentuk minimalis sering menjadi tempat rujukan yang bagus untuk mencari inspirasi bilik kecil. Salah satu muslihat kegemaran mereka adalah rak terapung.

7) Guna pencahayaan bilik kecil anda dengan sconce (atau loket gantung).

Untuk mengosongkan meja sisi katil anda, manfaatkan ruang dinding dengan sconce. Lampu dinding bergantung yang minimum tidak hanya memaksimumkan potensi penyimpanan di sisi katil tetapi juga menyumbang kepada rasa terbukaan dan lapang.

Anda boleh menggunakan tips-tips di atas sebagai langkah awal bagi membentuk kesan lapang dan luas bagi bilik kecil anda. Selamat mencuba!

Sumber:

1) https://www.iproperty.com.my/guides/7-ways-to-make-a-small-bedroom-look-bigger/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_objective=session&gclid=CjwKCAjwkN6EBhBNEiwADVfya1_EaDdQH9g9p2GFDzxZAgpB27tQrSHR25WP_soKJUCsIImObRRldhoCnj0QAvD_BwE

2) https://www.remodelista.com/posts/how-to-make-small-bedroom-look-bigger/

Tagged: