bentuk puting

Tahukah anda bentuk puting antara seorang wanita dengan wanita yang lain adalah berbeza ? Ya benar, inilah keajaiban yang telah dicipta Tuhan. Setiap yang diciptaNya adalah unik.

Bentuk puting memainkan peranan penting kerana ianya merupakan salah satu aset terpenting yang dikurniakan kepada seseorang wanita. Ayuh luangkan sedikit masa anda untuk mengetahui apakah jenis-jenis puting dan maksud tersirat di sebaliknya.

Puting anda boleh berbentuk rata, menonjol, terbalik, atau tidak diklasifikasikan (berganda atau terbelah). Mungkin juga ada satu payudara dengan puting yang menonjol dan yang lain dengan puting terbalik, menjadikan gabungan keseluruhan jenis puting hingga delapan.

Bukan itu sahaja, puting anda juga boleh berubah saiz, daripada 56 wanita hamil menunjukkan bahawa puting mereka tumbuh dengan panjang dan lebar sepanjang kehamilan mereka. Lebar areola mereka juga meningkat dengan ketara.

Jenis Bentuk Puting

  • Protruding atau menonjol : puting seperti ini tidaklah begitu lebar namun ianya begitu terselah dan menonjol. Kondisi puting ini yang unik memanjang dan lebih menonjol ketika berasa terangsang atau sejuk
  • Flat atau mendatar : Wanita yang mempunyai puting seperti ini didapati sukar untuk menyusakan bayi kerana keadaanya yang rata di bahagian payudara. Namun demikian, dengan ransangan baik dan kekerapan bayi menghisap puting tersebut akan menyebabkan puting terkeluar seperti normal.
  • Puffy : keadaan dan posisi puting akan bergantung kepada daya tindakan graviti di mana kedua-dua belah puting akan lebih terdorong untuk menghala kearah luar kanan dan kiri. Pemakaian bra adalah penting bagi memastikan puting tidak kelihatan lendur dan menonjol.
  • Inverted atau ke dalam : jenis puting seperti ini adalah normal sekiranya disedari sejak kecil. Namun golongan wanita harus bewaspada dengan perubahan puting seperti ini kerana ianya mungkin salah satu petunjuk bahawa barah atau kanser payudara sedang berlaku.
  • Supernumerary atau puting tambahan : kondisi ini amatlah jarang ditemui di mana terdapat puting berlebihan yang mungkin akan tumbuh di bahagian dada depan. Puting ini akan bertindak seperti puting normal di mana ianya boleh menghasilkan susu dan mengeras ketika terangsang atau sejuk.

Konklusinya mudah, jika anda berasa was-was atau terdapat sebarang perubahan baru di Kawasan payudara atau puting anda, segera dapatkan nasihat atau rawatan doctor bagi mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku. Bertindak pantas sebelum terlewat.

Puting Yang Normal dan Tidak

  • Terdapat ketulan pada puting/areola

Puting dan areola anda tiba-tiba menjadi tegak dan mungkin terasa bengkak ketika disentuh atau cuaca sejuk. Ini adalah tindak balas normal yang biasanya dapat diselesaikan setelah rangsangan dikeluarkan. Semasa mengandung, lebam di bahagian areola (disebut kelenjar Montgomery) bersiap sedia untuk menyusu. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami lebam atau benjolan di atas atau di bawah puting atau areola anda ketika anda tidak hamil, anda harus memeriksanya.

Untuk menentukan penyebabnya, doktor anda mungkin memilih untuk melakukan biopsi jarum halus atau ujian pencitraan yang disebut duktografi untuk menilai sifat sebenar benjolan tersebut.

  • Perubahan saiz yang luar biasa

Adalah normal bagi payudara dan puting anda membengkak sebagai tindak balas kepada kitaran haid anda atau ketika anda hamil atau menyusu. Perkara yang sama boleh berlaku semasa menggunakan pil perancang.

Walau bagaimanapun, jika satu payudara tumbuh lebih besar, itu adalah sesuatu yang anda perlu ambil berat. Ia juga boleh dikaitkan dengan mastitis, jangkitan pada tisu payudara. Kanser payudara boleh menyebabkan perubahan ukuran payudara secara tidak simetri, secara tiba-tiba atau secara beransur-ansur

Sekiranya, payudara anda selalu tidak simetri, jangan risau – hanya sedikit wanita yang seimbang. Hanya perubahan ukuran yang membimbangkan.

  • Perubahan warna dan tekstur kulit

Semasa kehamilan, puting dan areola anda mungkin menjadi lebih gelap; areola anda sendiri juga boleh menjadi lebih besar. Apabila perubahan ini sama ada secara sepihak (berlaku di satu sisi), disebarkan secara tidak merata di kedua sisi, atau berlaku di luar kehamilan, secara amnya tidak dianggap normal.

Perubahan termasuk penebalan kulit, pembengkakan atau keradangan yang kelihatan, tekstur “kulit jeruk”, perubahan arah puting, atau suhu kulit yang terasa lebih panas.

  • Ekzema: Ruam kulit gatal
  • Kanser payudara yang meradang: Pada mulanya, ini mungkin kelihatan seperti eksim, tetapi boleh merebak dengan cepat dan menyebabkan kulit menjadi merah.
  • Karsinoma sel skuamosa: Kanser kulit yang biasa dikaitkan dengan pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari.
  • Penyakit Paget: Jenis barah payudara yang jarang berlaku yang bermula pada puting susu dan meluas ke areola, dan boleh menyebabkan ketulan atau ketumbuhan payudara dari masa ke semasa
  • Sakit di bahagian puting

Selain dari kehamilan atau mengalami haid, puting anda tidak sepatutnya berasa sakit. Sekiranya anda mengalami gatal-gatal, atau sakit yang tidak disebabkan oleh kecederaan, anda perlu memeriksanya. Sakit puting adalah gejala barah payudara yang tidak biasa, tetapi boleh menjadi gejala yang pertama.

Berikut adalah sedikit ilmu berkaitan dengan kesihatan puting bagi wanita. Sebagai wanita semestinya menjaga kecantikan dan kesihatan tubuh badan adalah penting. Maka, anda seharusnya sentiasa melakukan pemeriksaan pada tubuh anda sendiri agar sebarang perubahan dapat dikenalpasti dengan cepat. Anda juga dinasihatkan berjumpa doktor sekiranya mendapati sebarang tidak normal pada tubuh anda.

Semoga bermanfaat!

SUMBER :

https://www.healthline.com/health/nipple-facts-male-and-female

https://my.theasianparent.com/bentuk-puting-payudara

https://www.cancercenter.com/cancer-types/breast-cancer/symptoms

https://www.verywellhealth.com/nipple-and-areola-changes-430663

Summary
Bentuk puting : Normal atau sebaliknya?
Article Name
Bentuk puting : Normal atau sebaliknya?
Description
Tahukah anda bentuk puting antara seorang wanita adalah berbeza dengan wanita yang lain? Ya benar, inilah keajaiban yang telah dicipta Tuhan. Setiap yang diciptaNya adalah unik. Bentuk puting memainkan peranan penting kerana ianya merupakan salah satu asset terpenting yang dikurniakan kepada seseorang wanita. Ayuh luangkan sedikit masa anda untuk mengetahui apakah jenis-jenis putting dan maksud tersirat di sebaliknya.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: