bayi muntah susu

Adalah normal bagi bayi untuk muntah susu sama ada susu itu adalah susu ibu dan susu formula. Bayi yang memuntahkan susu selepas makan atau setiap kali makan sering mengeluarkan susu ketika mereka bersendawa.

Walaupun ini hanya menjadi salah satu perkara yang dilakukan oleh bayi, ada perkara yang boleh anda lakukan untuk mencegahnya dan memastikan bayi anda selesa. Terdapat juga tanda-tanda untuk diperhatikan yang mungkin menunjukkan bahawa muntah susu itu memerlukan penilaian doktor.

Sebab Bayi Muntah Susu

Untuk bayi baru lahir, sistem pencernaan mereka masih berkembang, jadi berlaku lebih banyak muntah susu dalam beberapa bulan pertama berbanding bulan selepasnya. Semasa bayi menyusu, susu turun ke kerongkong ke esofagus dan kemudian perut.

Esofagus disambungkan ke perut oleh cincin otot yang disebut sfinkter esofagus bawah. Sfinkter ini terbuka untuk membiarkan susu masuk ke dalam perut dan kemudian segera ditutup kembali, tetapi “pintu perangkap” ini belum boleh berfungsi sepenuhnya seperti yang sepatutnya sampai usia sekitar 6 bulan ketika lebih matang. Ini boleh menyebabkan aliran balik susu yang mengakibatkan bayi muntah susu.

Selain itu, terdapat tiga sebab muntah susu yang berbeza bagi bayi:

  • Makan berlebihan. Makan terlalu banyak atau terlalu cepat boleh menjadi penyebabnya kerana bayi mempunyai perut kecil. Bayi yang mengambil terlalu banyak susu pada setiap penyusuan menjadi terlalu kenyang dan susu tambahan yang tidak dapat ditampung akan dimuntahkan.
  • Sensitiviti atau alergi terhadap makanan atau minuman tertentu dalam makanan anda. Alergen boleh dipindahkan melalui dalam susu ibu dan menyebabkan bayi anda muntah.
  • Menelan udara semasa menyusu. Bayi yang minum dengan cepat meneguk udara bersama dengan susu. Perkara ini berlaku terutamanya jika anda mempunyai refleks penurunan susu ibu atau bekalan susu yang berlebihan.

GERD

Muntah susu mungkin disebabkan oleh penyakit gastroesophageal reflux (GERD). Sekiranya sfinkter esofagus bawah tidak mengencang sebaik sahaja ia dibuka, istilah “refluks” digunakan kerana muntah susu yang keluar mungkin disertai dengan jus perut dan asid. Refluks boleh menyebabkan rasa tidak selesa pada beberapa bayi. Gejala GERD merangkumi:

  • Tersedak, batuk atau masalah pernafasan lain
  • Kesakitan dan ketidakselesaan
  • Pertumbuhan yang lemah kerana muntah (jarang berlaku)

Perbincangan mengenai cara bayi anda muntah dengan pakar pediatrik untuk mengetahui sama ada GERD boleh menjadi pelakunya. Sekiranya demikian, ubat-ubatan dan langkah-langkah lain mungkin diperlukan.

Cara Mengurangkan Muntah Susu

Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan kemungkinan atau kekerapan bayi anda muntah susu.

Buatkan Bayi Anda Sendawa

Cuba letakkan bayi anda semasa dan selepas setiap penyusuan untuk mengeluarkan udara dari perutnya. Sebilangan bayi yang disusui tidak perlu bersendawa setelah setiap kali menyusui, kerana mereka cenderung menelan udara lebih sedikit daripada bayi yang diberi susu botol. Namun, jika anda mempunyai bekalan susu yang banyak atau aliran susu yang sangat cepat, mungkin udara bukan penyebab muntah susu. Kadang kala bayi muntah susu kerana bersendawa.

Susukan bayi dengan tenang dan senyap

Cuba hadkan gangguan, kebisingan, dan cahaya terang semasa anda menyusu. Pengambilan makanan yang lebih tenang boleh menyebabkan lebih sedikit muntah susu berlaku. Jangan biarkan bayi melakukan aktiviti aktif sejurus setelah mereka menyusu.

Susukan Bayi Anda dengan Lebih Kerap

Sekiranya anda menunggu terlalu lama antara penyusuan, bayi anda akan jadi sangat lapar, dia mungkin makan terlalu cepat dan meneguk udara berlebihan. Tetapkan satu jumlah susu yang disyorkan selama sehari dan pertimbangkan untuk menyesuaikan dan mematuhi judual menyusukan si bayi.

Uruskan refleks penurunan susu ibu

Sekiranya anda mempunyai refleks penurunan susu ibu, susu anda mungkin akan mengalir terlalu cepat untuk bayi anda. Cubalah menyusukan bayi dalam keadaan berbaring supaya bayi anda mengambil susu dengan cara melawan graviti. Anda juga boleh mengepam atau mengeluarkan sedikit susu dari payudara anda sebelum memulakan penyusuan untuk membantu melancarkan aliran.

Meringankan Ketegangan Sebelum Menyusu

Sekiranya anda mempunyai terlalu banyak susu atau bekalan susu anda belum sesuai dengan keperluan bayi anda, payudara anda mungkin akan membengkak. Ini dapat menyebabkan payudara anda penuh dan keras, menyukarkan bayi anda melekat dengan betul dan mendapatkan sudut yang baik di sekitar puting anda. Akibatnya, bayi anda akan menghirup udara ketika dia berusaha menyusui.

Gunakan pam atau keluarkan susu sebelum memberi makan pada bayi anda untuk melembutkan payudara. Ini akan membantu bayi anda melekat dengan betul.

Eksperimen Dengan Kedudukan

Cuba posisi penyusuan yang berbeza untuk melihat apakah ada yang lebih selesa daripada posisi yang lain untuk bayi anda. Selepas menyusu, cubalah menjaga kepala bayi anda pada kedudukan tegak dan tinggi sekurang-kurangnya selama 30 minit.

Bila perlu bertemu doktor?

Semasa bayi anda muntah susu, susu biasanya keluar dengan bersendawa atau mengalir keluar dari mulutnya dengan lembut. Walaupun bayi anda meludah selepas setiap kali makan, ia biasanya tidak menjadi masalah.

Namun, muntah dengan kuat adalah hal yang berbeza. Bayi mungkin muntah sekali-sekala, dan itu tidaklah membimbangkan. Tetapi jika anak anda muntah berulang kali atau lebih dari 24 jam, dan / atau jika muntah berwarna hijau atau terdapat darah di dalamnya, hubungi pakar pediatrik anda. Ini boleh menjadi tanda penyakit, jangkitan, atau sesuatu yang lebih serius.

Tanda-tanda lain untuk anda bertemu doctor:

  • Bayi anda terlihat dalam kesakitan dan tidak dapat ditanggung olehnya
  • Berlaku penurunan berat badan pada bayi atau tidak ada kenaikan berat badan
  • Tidak menghadam susu dan menunjukkan tanda-tanda dehidrasi
  • Muntah terlalu banyak atau terlalu kerap

Kesimpulannya, bayi muntah susu bukanlah sesuatu yang perlu dirisaukan jika tanda-tanda yang ditunjukkan adalah normal. Namun, sekiranya masih terdapat keraguan berkenaan isu yang mungkin timbul, rujuk doktor pakar supaya rawatan tepat dapat diberikan hasil daripada analisis doktor terlatih dan berpengalaman. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda dan juga bayi anda.

Sumber:

https://www.verywellfamily.com/breastfeeding-and-infant-spit-ups-431719

https://www.hmetro.com.my/WM/2020/08/615618/kolik-pada-bayi

Tagged: