bayi kembung perut: sebab dan cara atasi

Bayi kembung perut adalah normal dan gas hanyalah udara di dalam perut atau usus, tetapi bagi sesetengah bayi, ia terasa sangat menyakitkan.

Sebilangan kecil rawatan di rumah biasanya dapat menenangkan bayi dan meredakan kesakitan gas mereka. Dalam kebanyakan kes, gas bayi tidak perlu dibimbangkan.

Walau bagaimanapun, perbincangan mengenai gas dengan pakar pediatrik dapat memberi jaminan dan membantu para ibu.

Punca Bayi Kembung Perut

  • Menelan udara

Bayi kembung perut akibat menelan udara jika kedudukan mereka pada payudara tidak betul, atau jika mereka menyusui atau minum dari botol dalam kedudukan tertentu

  • Menangis berlebihan

Bayi cenderung menelan udara ketika mereka menangis. Sekiranya ini menyebabkan mereka mempunyai gas, anda mungkin akan mendengarnya setelah menangis.

Sukar bagi seseorang untuk mengetahui apakah gas menyebabkan mereka menangis atau jika menangis menyebabkan gas mereka.

Bagaimanapun, penting untuk segera memenuhi keperluan bayi yang menangis dan menenangkannya dengan cara yang terbaik.

  • Masalah pencernaan kecil

Bayi mungkin mendapat gas ketika mereka mengalami sembelit. Gas mungkin menandakan keadaan gastrointestinal, seperti refluks. Bercakap dengan pakar pediatrik, terutamanya jika gas kerap berlaku atau teruk.

  • Saluran pencernaan yang tidak matang

Tubuh bayi belajar bagaimana mencerna makanan, jadi mereka cenderung mendapat lebih banyak gas daripada orang dewasa.

  • Virus gastrousus

Kadang kala virus menyebabkan masalah perut, seperti gas, muntah, dan cirit-birit.

  • Makanan baru

Pada bayi yang lebih tua yang makan pepejal, makanan baru boleh menyebabkan gas. Bagi sesetengah bayi, penggunaan gas yang kerap merupakan salah satu tanda kepekaan makanan.

Bilakah Anda Perlu Bimbang?

Selalunya, gas bayi adalah normal dan dapat dirawat. Tetapi dalam kes yang jarang berlaku, ini boleh menjadi tanda pertama masalah pencernaan yang lebih serius. Segera hubungi doktor sekiranya bayi anda:

  • Tiada najis, mempunyai najis berdarah, atau muntah.
  • Sangat cerewet. Sekiranya anda tidak dapat menenangkannya, doktor perlu memeriksa masalahnya.
  • Menghidap demam. Sekiranya mereka mempunyai suhu rektum 100.4 F atau lebih tinggi, doktor perlu menolak jangkitan. Sekiranya mereka berusia di bawah 3 bulan, segera bawa mereka ke doktor.

Petua untuk membantu bayi anda yang kurang sihat berasa lebih sihat

  1. Tukar peralatan anda

Sekiranya bayi anda mengeluarkan gas dari penyusuan botol, ada baiknya mencuba pelbagai jenis puting susu dan kombinasi botol. Puting lembut, yang berkontur di sepanjang bibir dan mulut bayi anda, dapat membantu mencegah aliran udara berlebihan semasa bayi anda minum.

Tambahan pula, susu harus dapat mengalir dengan perlahan dan sedikit demi sedikit sehingga bayi mempunyai cukup waktu untuk minum tanpa meneguknya secara berlebihan. Semasa memberi botol, yang terbaik adalah bayi mengambil masa antara 20 minit dan satu jam untuk selesai makan.

Sekiranya mereka selesai dalam lima minit, mereka akan meneguk terlalu cepat dan menelan udara berlebihan. Dalam kes seperti ini, aliran puting mungkin terlalu besar untuk usia mereka. Cuba beralih ke puting dengan aliran yang lebih perlahan

  • Laraskan kedudukan makan

Semasa memberi susu botol atau menyusui bayi anda, sesuaikan kedudukan makan mereka untuk mengelakkan perut bayi kembung. Jaga kepalanya lebih tinggi daripada perut mereka.

Kedudukan ini membantu susu bergerak ke bahagian bawah perut dan udara ke bahagian atas, yang membantu bayi bersendawa. Anda juga boleh menggunakan bantal  untuk memberi sokongan dan meletakkan botol penyusu sedikit ke atas sehingga tidak ada gelembung udara di puting susu.

  • Sendawakan bayi anda

Salah satu kaedah terbaik untuk memberi bantuan gas adalah dengan membendung bayi anda semasa mereka menyusui dan selepasnya. Namun, bukannya membebankan mereka semasa memberi makan, tunggu mereka berehat atau melambatkan.

Jika tidak, mereka mungkin marah, menangis, dan menelan lebih banyak udara semasa prosesnya. Gunakan posisi bersendi yang paling selesa bagi mereka.

Urut juga boleh membantu menghilangkan gas pada bayi anda.

  • Berhati-hati dengan makanan

Untuk memberi bayi anda pelepasan gas, berbincang dengan doktor mereka mengenai makanan yang boleh menyebabkan gas tambahan. Sebilangan jus buah mengandungi sorbitol atau alkohol gula yang tidak dapat diserap oleh bayi, menyebabkan gas. Doktor juga akan memastikan bayi anda mendapat semua nutrien penting yang mereka perlukan.

Sekiranya anda menyusu, makanan yang anda makan juga boleh menyebabkan bayi anda menjadi kembung. Sekiranya anda memberikan formula pada bayi anda, anda boleh mencuba menukar jenama.

Rawatan untuk perut kembung

Anak anda biasanya tidak memerlukan rawatan perut kembung atau angin.

Tetapi jika anda perhatikan ada makanan tertentu yang tampaknya memberi kembung pada anak anda, anda boleh mencuba mengurangkannya dalam dietnya.

Makanan ini mungkin termasuk kacang, bawang, kubis, kacang polong, brokoli, kekacang, minuman bersoda, pemanis buatan dan permen karet.

Adalah idea yang sangat baik untuk berbincang dengan doktor anda atau pakar diet jika anda memikirkan perubahan besar pada diet anak anda.

Anda juga mungkin ingin memastikan bahawa anak anda tidak makan atau minum terlalu cepat dan terlalu banyak menelan udara.

Sekiranya anak anda mengalami banyak kembung dan juga gejala lain, doktor anda mungkin memerintahkan ujian darah atau najis.

Sumber:

https://flo.health/being-a-mom/your-baby/baby-care-and-feeding/infant-gas-relief

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324725#symptoms

https://raisingchildren.net.au/guides/a-z-health-reference/wind#:~:text=Flatulence%20in%20babies%20and%20children,or%20carbonated%20(fizzy)%20drinks.

Summary
Bayi kembung perut: Sebab dan apa yang perlu dilakukan
Article Name
Bayi kembung perut: Sebab dan apa yang perlu dilakukan
Description
Bayi kembung perut adalah normal dan gas hanyalah udara di dalam perut atau usus, tetapi bagi sesetengah bayi, ia terasa sangat menyakitkan.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: