Bayi dalam posisi songsang berlaku apabila punggung atau kaki bayi atau kedua-duanya berada di tempat untuk keluar terlebih dahulu semasa kelahiran. Posisi songsang sering ditentukan oleh ultrasound janin pada akhir trimester kehamilan.

Pada kehamilan yang normal, bayi biasanya berpusing ke bawah untuk bersiap sedia untuk kelahiran. Adalah normal bagi bayi untuk menghadap ke bawah atau ke samping sebelum 35 minggu. Bagaimanapun, setelah bayi semakin besar dan kehabisan ruang, bayi menjadi lebih sukar untuk berpusing dan masuk ke posisi yang betul.

Apabila akhir kehamilan semakin hampir, bayi akan mula bergerak ke posisi kelahiran. Ini biasanya melibatkan membalikkan badan sehingga bayi berada di rahim anda. Bayi akan mula bergerak ke bawah di rahim anda, bersiap untuk melalui saluran kelahiran anda untuk dilahirkan.

Saluran kelahiran adalah terdiri daripada serviks anda (tepat di luar rahim), vagina dan vulva. Fikirkan saluran kelahiran sebagai terowong yang boleh dikembangkan. Semasa bersalin, kontraksi anda berfungsi untuk meregangkan ruang ini supaya bayi dapat melaluinya semasa kelahiran.

Posisi songsang bayi

Secara idealnya untuk bersalin, bayi diposisikan dengan kepala menghadap ke bawah, menghadap punggung ibu dengan dagu diikat ke dadanya dan bahagian belakang kepala sedia memasuki pelvis. Sebilangan besar bayi memasuki posisi ini dalam minggu ke-32 hingga ke-36 kehamilan.

Tetapi kadang-kala bayi tidak dapat berada dalam kedudukan yang sempurna sebelum dilahirkan. Terdapat beberapa posisi di mana bayi boleh berada dan masing-masing posisi ini mungkin mengalami komplikasi semasa melahirkan. Kedudukan janin ini boleh merangkumi:

  • Posisi songsang posterior Occiput atau cephalic: 
    • Kadang-kadang bayi diposisikan ke bawah seperti yang sepatutnya, tetapi pada masa lain bayi menghadap ke perut ibu. Kepala bayi dalam posisi ini menghadap ke atas. Ini meningkatkan kemungkinan kelahiran yang menyakitkan dan berpanjangan.
  • Posisi songsang Frank
    • Dalam posisi bayi songsang Frank, punggung bayi menuju ke saluran kelahiran. Pinggul dilenturkan, lutut memanjang (di depan perut). Posisi ini meningkatkan peluang untuk membentuk gelung tali pusat yang dapat mendahului kepala melalui serviks dan menyebabkan bayi cedera semasa kelahiran faraj.
  • Posisi songsang lengkap
    • Dalam posisi ini, bayi diposisikan dengan punggung terlebih dahulu dan kedua-dua pinggul dan lutut dilenturkan (dilipat di bawahnya sendiri). Seperti persembahan songsang yang lain, kedudukan ini meningkatkan risiko membentuk gelung tali pusat yang boleh mendahului kepala melalui serviks dan mencederakan bayi jika dilahirkan secara faraj.
  • Posisi melintang
    • Bayi berbaring melintang di rahim, sehingga kemungkinan bahu akan memasuki pelvis terlebih dahulu. Sebilangan besar bayi dalam posisi ini dilahirkan secara pembedahan Caesar (C-section).
  • Posisi kaki
    • Kadang-kadang, salah satu atau kedua-dua kaki bayi dihalakan ke arah kanal kelahiran. Ini meningkatkan kemungkinan tali pusat tergelincir ke mulut rahim, memutuskan bekalan darah ke bayi.

Apa yang boleh dilakukan sekiranya ini menimpa semasa kehamilan?

Semasa dalam kandungan, bayi yang berposisi songsang tidak berada dalam bahaya. Namun, dalam kedudukan ini, bayi akan dilahirkan dengan kaki terdahulu. Kelahiran faraj secara normal selalunya merupakan cara kelahiran yang sangat selamat, tetapi ketika bayi berposisi songsang, kelahiran faraj boleh menjadi rumit.

Walaupun kemungkinan besar anda perlu berbincang dengan doktor mengenai penjadualan pembedahan Caesar, ada juga cara anda boleh mencuba memutarkan posisi bayi anda. Tahap kejayaan pemutaran posisi kehamilan songsang bergantung kepada sebab bayi anda berposisi songsang, tetapi selagi anda mencuba kaedah yang selamat, tidak ada salahnya.

Kaedah untuk mengubahkan posisi bayi anda boleh merangkumi:

  • Versi cephalic luaran (External cephalic version-ECV)

ECV adalah prosedur di mana doktor anda akan berusaha mengubahkan posisi bayi anda secara manual ke posisi yang betul dengan memanipulasi bayi dengan tangan mereka melalui perut anda.

Kebanyakan doktor akan mencadangkan ECV antara 36 dan 38 minggu kehamilan. Prosedur ini biasanya dilakukan di hospital. Ia memerlukan dua orang untuk melakukannya dan bayi akan dipantau sepanjang masa untuk sebarang komplikasi yang mungkin memerlukan kelahiran bayi.

Versi ini kadang-kadang digunakan semasa bersalin sebelum kantung amnio pecah. Cesarean akan dijadualkan untuk melahirkan kebanyakan kelahiran jika versi tidak berkesan. Dalam beberapa kes, doktor akan memilih untuk tidak mencuba versi apabila terdapat kekurangan air amnio daripada biasa (oligohydramnios) di sekitar janin.

  • Mengubah posisi anda

Kadang-kala anda boleh mendorong bayi bergerak dengan mengubah posisi anda seperti berdiri di tangan di dalam kolam renang, menopang pinggul dengan bantal atau menggunakan tangga untuk membantu mengangkatkan pelvis. Perlu diingati bahawa latihan ini mungkin tidak berjaya. Walau bagaimanapun, para pakar sering menggalakkan mencuba cara ini kerana ia tidak akan menyakitkan dan ada kemungkinan ia mendorong bayi untuk berpaling, dan mengelakkan pembedahan Cesarean. 

  • Menggunakan bunyi perangsang untuk mendorongkan pergerakan 

Perkara yang anda boleh cuba agar bayi berubah kedudukan adalah rangsangan. Muzik, percakapan, perubahan suhu dan cahaya dapat menarik minat bayi. Semasa dalam kandungan, bayi anda dapat mendengar muzik, melihat perubahan cahaya pada kulit anda dan juga mendengar suara anda semasa anda bercakap. Anda boleh mencuba meletakkan fon kepala di perut anda, ke arah bawah, untuk melihat sama ada ini menarik perhatian bayi anda. Menerapkan suhu sejuk ke bahagian atas perut anda di mana kepala bayi juga dapat mendorong bayi untuk bergerak ke bawah. Sama seperti mengubah kedudukan anda, tidak ada jaminan bahawa rangsangan akan membuat bayi anda bergerak, tetapi sering kali patut dicuba.

Doktor anda adalah orang yang paling sesuai untuk menentukan sama ada bayi anda berposisi songsang. Anda harus berbincang dengan mereka mengenai kebimbangan anda terhadap kelahiran bayi anda, termasuk risiko dan faedah memilih cesarean, apa yang diharapkan dari pembedahan dan cara penyediaannya.

Sumber:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/multimedia/fetal-positions/sls-20076615?s=5

https://www.healthline.com/health/pregnancy/breech-baby#complications

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/9677-fetal-positions-for-birth

https://www.uofmhealth.org/health-library/hw180146

Summary
Bayi Dalam Keadaan Songsang Merisaukan Ibu
Article Name
Bayi Dalam Keadaan Songsang Merisaukan Ibu
Description
Bayi dalam posisi songsang berlaku apabila punggung atau kaki bayi atau kedua-duanya berada di tempat untuk keluar terlebih dahulu semasa kelahiran. Posisi songsang sering ditentukan oleh ultrasound janin pada akhir trimester kehamilan.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: