Apakah itu ACT?
Terapi penerimaan dan komitmen (Acceptance and Commitment Therapy - ACT) mengajar berkaitan kemahiran perhatian untuk membantu individu hidup dan berkelakuan dengan cara yang selaras dengan nilai peribadi sambil mengembangkan fleksibiliti psikologi.

Terapi penerimaan dan komitmen (Acceptance and Commitment Therapy – ACT) mengajar berkaitan kemahiran perhatian untuk membantu individu hidup dan berkelakuan dengan cara yang selaras dengan nilai peribadi sambil mengembangkan fleksibiliti psikologi.

Pengamal ACT boleh membantu individu mengenali percubaan mereka untuk menekan, mengurus dan mengawal pengalaman atau emosi yang dapat menimbulkan cabaran. Dengan mengenali dan menangani cabaran-cabaran ini, individu dapat memberi ruang lebih baik pada tindakan berdasarkan nilai yang menyokong kesejahteraan.

Seterusnya, terapi ini pada awalnya dikembangkan oleh Steven C. Hayes pada tahun 1986 sebagai tindak balas bagi kaedah dalam bidang psikologi yang cuba membuat satu konsep pengalaman berdasarkan penderitaan dan kesakitan. Pada ketika itu, terdapat kepercayaan utama bahawa penderitaan dan kesakitan harus dihindari atau dikurangkan. Kaedah ACT dianggap sebagai sebahagian dariapda “gelombang ketiga bagi terapi tingkah laku kognitif” bersama dengan terapi lain yang mungkin biasa anda dengarkan seperti “Terapi Tingkah Laku Dialektikal (dialectical behaviour therapy – DBT)” dan “Terapi Kognitif Berasaskan Kesedaran (mindfulness-based cognitive therapy – MBCT)”.

Mengapakah anda memerlukan ACT?

ACT telah menunjukkan hasil baik bagi pelbagai keadaan fizikal dan psikologi. Ini sering berlaku dalam situasi yang melibatkan kemurungan, gangguan obsesif-kompulsif, gangguan tekanan pasca-trauma dan bahkan psikosis. Malah, ia juga berguna dalam membantu pesakit menangani tekanan yang luar biasa serta banyak bentuk kegelisahan. Pengamal juga telah menggunakannya untuk merawat keadaan perubatan seperti penyalahgunaan bahan, sakit kronik serta diabetes.

Terapi penerimaan dan komitmen (ACT) adalah pendekatan yang unik dan kreatif bagi sebuah perubahan tingkah laku yang dapat mengubah peraturan asas bagi kebanyakan psikoterapi Barat. Ini adalah terapi tingkah laku berorientasikan nilai, berdasarkan kesedaran, yang memiliki banyak persamaan dengan agama Buddha, tetapi tidak bersifat keagamaan dengan cara apa pun. Ia adalah lebih kepada pendekatan saintifik moden, berdasarkan asas penyelidikan terkini mengenai psikologi tingkah laku manusia.

Dalam kaedah ACT, individu akan mengembangkan kemahiran perhatian yang membolehkan mereka mengubah hubungan mereka dengan pemikiran dan perasaan yang menyakitkan. Apabila mereka mempraktikkan kemahiran ini dalam kehidupan seharian, perasaan yang menyakitkan dan fikiran yang tidak membantu akan mempunyai kesan dan pengaruh yang lebih rendah. Oleh itu, berbanding membuang masa dan tenaga mereka dalam pertempuran dengan pengalaman dalaman mereka, mereka kini dapat melaburkan tenaga tersebut untuk mengambil tindakan yang betul bagi mengubah hidup ke arah lebih baik.

Apakah prinsip ACT?

Setelah agenda kawalan emosi dapat dilemahkan, individu kemudian akan diperkenalkan dengan 6 prinsip utama ACT. Keenam-enam prinsip utama untuk membantu individu mengembangkan fleksibiliti psikologi termasuklah:

  • ‘Defusion’
  • Penerimaan
  • Hubungan dengan masa sekarang
  • Diri sebagai konteks
  • Nilai
  • Tindakan yang dilakukan

Setiap prinsip mempunyai metodologi, latihan, kerja rumah dan metafora yang tersendiri.

  • ‘Defusion’ – Proses ini bertujuan untuk mengubah bagaimana pesakit bertindak balas terhadap pemikiran dan perasaan mereka. Apabila mereka mengalami emosi yang negatif, tujuannya adalah untuk menghadapinya dan terus bergerak tanpa memberi tumpuan kepada perkara itu.

  • Penerimaan – Ramai individu secara nalurinya berusaha untuk tidak memikirkan dan memproses emosi negatif. Dalam kaedah ACT, proses penerimaan membolehkan mereka membiarkan pemikiran negatif ini wujud tanpa semestinya berusaha untuk melakukan sebarang tindakan. Jadi, individu  hanya membiarkan pemikiran negatif, dan beralih ke pemikiran yang lebih positif sebagai gantinya.

  • Hubungan dengan masa sekarang – Individu didorong untuk mengetahui apa yang berlaku sekarang, tetapi tanpa menilai keadaan itu atau diri mereka sendiri. Mereka kemudian dapat menyelami apa yang berlaku tanpa berusaha untuk mengubahnya atau meramalkan hasilnya.

  • Diri sebagai konteks – Falsafah ini menjelaskan bahawa diri seseorang bukan ditentukan oleh jumlah keseluruhan pengalaman mereka. Sebaliknya, diri mereka yang sebenarnya adalah keperibadian utama walaupun semua pengalaman itu telah dilucutkan. Diri sendiri adalah orang yang mendasari proses pemahaman dan pemprosesan sesuatu pengalaman itu.

  • Nilai – Nilai adalah kualiti dan tujuan seseorang untuk berusaha ke arah itu. Nilai-nilai ini membimbing individu sepanjang perjalanan hidup mereka. Dalam ACT, nilai menunjukkan tindakan apa yang perlu dilakukan berbanding  memikirkan pemikiran dan perasaan negatif.

  • Tindakan yang dilakukan – Matlamat utama ACT adalah untuk membantu individu melakukan tindakan baru yang boleh membantu mereka mencapai matlamat jangka panjang sambil tetap berpegang teguh pada nilai-nilai mereka. Walaupun fikiran negatif adalah sebahagian daripada kehidupan yang normal, tindakan yang diambil bagi menangani fikiran atau pengalaman negatif itulah yang sangat penting. Mengambil tindakan adalah bahagian ACT yang membolehkan individu mengatasi emosi negatif mereka dan memperbaiki kehidupan menjadi lebih baik.

Bagaimanakah ia berfungsi?

ACT berfungsi dengan mengajar individu untuk menerima dan beralih dari proses pemikiran negatif, dan bukannya membiarkannya begitu sahaja. Walaupun fikiran negatif boleh menjadi tindak balas yang wajar dan tepat untuk situasi tertentu, ia tidak menentukan siapakah seseorang itu sebagai manusia, dan ia juga tidak boleh mencegah orang itu terus maju dengan kehidupan mereka.

Apabila anda berjumpa dengan ahli terapi untuk melakukan kaedah ACT, anda akan bermula dengan belajar mendengar cara anda bercakap dengan diri sendiri, yang disebut sebagai perbincangan sendiri. Fokus utamanya adalah mengenai kejadian traumatik dan aspek negatif lain dalam hidup anda, seperti hubungan tidak sihat, masalah fizikal dan banyak lagi. Ahli terapi anda kemudian akan membantu anda menentukan sama ada aspek-aspek ini adalah perkara yang boleh diubah, atau sekiranya anda mesti menerima keadaan tersebut seadanya seperti kecacatan fizikal.

Sekiranya anda dapat mengubah keadaan itu, ahli terapi anda akan membantu anda mengembangkan strategi untuk membuat perubahan yang diperlukan sesuai dengan tujuan dan nilai peribadi anda. Namun, jika masalahnya tidak dapat diubah, anda boleh mula mempelajari strategi tingkah laku untuk mengatasi cabaran itu sehingga ia tidak lagi memberi banyak kesan negatif dalam kehidupan anda.

Sebaik sahaja anda menangani isu-isu utama ini, anda dan ahli terapi anda dapat menilai corak yang muncul pada masa lalu anda. Dengan cara ini, anda dapat mengelakkan pengulangan corak negatif pada masa akan datang. Berbanding bertarung dengan emosi anda, anda kini boleh belajar mengenalinya seadanya dan belajar bekerja dengannya atau di sekitarnya untuk mencapai kehidupan memuaskan yang anda mahukan.

Bagaimana untuk membuat persediaan bagi ACT?

Sebelum mengikuti terapi ini, anda boleh mula meneroka nilai anda seperti apa yang penting bagi anda dan bagaimana ini dapat terjadi? Malah, anda mungkin ingin meneroka latihan kesedaran seperti meditasi, pernafasan dalam dan visualisasi untuk mendalami perasaan baru yang akan datang.

Yang paling penting sekali, anda haruslah meluangkan masa untuk mencari ahli terapi yang sesuai untuk anda. Terapi adalah kerja yang memerlukan anda berasa selamat bersama ahli terapi anda sendiri. Luangkan masa yang diperlukan untuk mencari ahli terapi bagi mewujudkan ruang yang selamat dan membolehkan terapi berjalan dengan lancar.

SUMBER

https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/types/acceptance-commitment-therapy

https://www.psychotherapy.net/article/Acceptance-and-Commitment-Therapy-ACT#section-six-core-principles-of-act

https://www.actmindfully.com.au/about-act/

https://mywellbeing.com/therapy-101/2018/9/5/12-things-you-didnt-know-about-acceptance-and-commitment-therapy-act

Summary
Apakah itu ACT?
Article Name
Apakah itu ACT?
Description
Terapi penerimaan dan komitmen (ACT) mengajar berkaitan kemahiran perhatian untuk membantu individu hidup dan berkelakuan dengan cara selaras dengan nilai peribadi sambil mengembangkan fleksibiliti psikologi.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: