Kuala Kangsar

Kuala Kangsar adalah salah satu ibu kota kerajaan Malaysia – sebuah bandar yang merupakan kediaman rasmi seorang pemerintah negeri. Tetapi ada lebih banyak daripada itu.

Di bawah pengaruh kolonialisme Inggeris dan beberapa kesannya terhadap Malaysia moden dipaparkan di sini sama seperti sejarah budaya Melayu yang kaya. Bergaul lah dengan orang tempatan untuk memahami apa yang anda boleh pelajari di Kuala Kangsar dengan sebaiknya.

Bandar ini adalah ibu kota kerajaan negeri Perak (berbanding dengan ibu kota pentadbiran, yang berada di Ipoh.) Negeri Perak terbentuk pada tahun 1500an dan ternyata cukup kaya kerana logam – terutamanya timah – yang terdapat di tanah.

Selama bertahun-tahun, ini menjadikan negara sebagai sasaran pencerobohan dari orang lain yang menginginkan kekayaan ini.

Mari kita sama-sama layan artikel ini tentang tempat menarik yang patut dikunjungi bila anda melawat ke bandar menarik ini.

1. Masjid Ubudiah

Ia adalah tarikan utama Kuala Kangsar. Masjid Ubudiah adalah tempat pertama yang akan muncul di fikiran anda ketika memikirkan Kuala Kangsar.

Ia terkenal sebagai salah satu masjid yang indah di Malaysia. Ini adalah masjid berkubah emas dengan menara-menara yang dikelilingi oleh pohon kelapa yang membuat pemandangan indah.

Masjid besar ini dirancang pembinaannya oleh Arthur Benison Hubback (seorang arkitek pemerintah) dan didirikan di bawah perintah Sultan Idris Murshidul Adzam Shah, pada tahun 1913 dan akhirnya siap pada tahun 1917.

Terdapat kisah menarik di sebalik pembinaan masjid ini . Terdapat kelewatan dalam pembinaan kerana dua gajah kerajaan menghancurkan marmar ketika bertempur maka marmar itu diimport semula dari Itali.

2. Istana Kenangan: The Royal Museum

Ia adalah bekas kediaman kerajaan tetapi sekarang ia dikenali sebagai Muzium Diraja Perak. Sekiranya anda melihat dengan lebih dekat, anda dapat melihat ketukangan yang cermat di bangunan ini.

Bangunan ini direka dengan ukiran halus di atap dan dinding dengan warna kuning dan putih yang berbeza. Muzium Diraja mewakili seni bina tradisional Melayu.

Ia dibuka untuk orang ramai dan pelancong tempatan setiap hari dari jam 9:30 pagi hingga 5:00 petang. Perkara yang paling mengagumkan di tempat ini ialah ia direka tanpa cetak biru dan tidak ada satu paku yang digunakan dalam pembinaan.

3. Istana Iskandariah: The Royal Palace

Ia adalah istana kerajaan dan kediaman rasmi Sultan Perak setelah siap pada tahun 1933. Tempat yang indah dan bersejarah ini terletak di bandar kerajaan Malaysia, Kuala Kangsar.

Pembinaan bangunan ini berdasarkan seni bina Asia Barat. Bangunan kerajaan ini menghadap matahari terbit dan sungai. Istana Iskandariah dibina dengan ruang makan diraja, ruang penonton, ruang balairung seri istana, ruang muzik jubah wanita, dan ruang dewan kerajaan.

Kubah dan menara berbentuk bawang memberikan penampilan yang memukau.

4. Galeri Sultan Azlan Shah

Ini adalah tempat diraja di Perak, Malaysia yang memberikan gambaran mengenai keluarga kerajaan Perak. Ia memaparkan sejarah dan tonggak kehidupan baginda Sultan Azlan Shah.

Dengan mengunjungi tempat diraja ini, anda akan dapat belajar banyak tentang kehidupan Sultan Azlan Shah ketika bangunan itu mempamerkan kehidupannya. Pendidikan, kerjaya, minat terhadap hoki, hobi mengumpulkan duit syiling, wang kertas, jam tangan dan lain-lain telah ditunjukkan di bangunan ini.

Bangunan utamanya mempamerkan pakaian dan pedang Sultan Azlan Shah.

5. Jambatan Victoria

Jambatan Victoria adalah tempat fotografi yang indah. Jambatan Victoria adalah salah satu jambatan kereta api tertua di Malaysia, yang melintasi Sungai Perak di Karai.

Dibangunkan pada tahun 1897, dinamakan sempena Ratu Victoria, bertepatan dengan Tahun Jubli Berliannya, jambatan ini menghubungkan negeri-negeri Melayu barat ke Pulau Pinang.

Victoria Bridge pernah digunakan untuk pengangkutan bijih timah sehingga ditutup pada tahun 2002. Jambatan ini terkenal di kalangan jurugambar yang gemar berkat suasana nostalgia dan dunia lama.

Kafe di sebelah Victoria Bridge menjual pastri segar dan Milo Kepal, pencuci mulut ais kepal manis yang dibuat menggunakan Milo, di mana anda boleh berehat sambil mengagumi jambatan itu.

6. Bengkel Labu Sayong Kuala Kangsar

Labu sayong adalah lambang Kuala Kangsar. Tidak ada yang mengenali Kuala Kangsar lebih daripada Labu Sayong yang cantik ini. Bekas air tradisional ini berbentuk seperti labu.

Walaupun ada yang percaya bahawa air yang ada di dalamnya mempunyai sifat penyembuhan, kebanyakan penduduk kota Kuala Kangsar menggunakannya untuk menjaga agar air tetap sejuk.

Salah satu perkara menarik yang dapat anda alami di Kuala Kangsar adalah seni membuat labu sayong menggunakan mesin lempar roda.

Di beberapa bengkel, anda dapat melihat bagaimana ia dibuat secara tradisional, atau anda boleh mengotorkan tangan anda dengan cuba membuatnya sendiri di bengkel-bengkel tersebut.

7. Bengkel Keris Tradisional Pak Mazin

Pak Mazin ialah pembuat keris yang terkenal di Malaysia. Pembuatan keris adalah tradisi kuno di Kuala Kangsar.

Senjata itu dikatakan memiliki kekuatan suci, dan sering dibuat sebagai pusaka, simbol status atau aksesori semasa upacara rasmi.

Tukang besi yang paling terkenal di bandar adalah Pak Mazin, generasi keempat dalam keluarganya untuk meneruskan perdagangan ini di Bukit Chandan.

Dia mengalu-alukan para tetamu ke bengkelnya untuk belajar tentang pembuatan keris, dan melihat bagaimana keris ditempa.

 8. Bengkel Sulaman Tekat Emas Puan Mardziah

Sulaman benang emas bukanlah tugas yang mudah, tetapi telah menyara kehidupan keluarga Puan Mardziah selama beberapa dekad.

Tekat Emas, atau Sulaman Benang Emas, adalah kerajinan yang rumit di mana benang emas ditenun menjadi motif bunga pada kepingan baldu, yang secara tradisional dilakukan dengan tangan.

Di Kuala Kangsar, bukan sahaja anda dapat berjumpa dengan seniman di tempat kerja, anda juga dapat mengalami tenun emas dengan bimbingan Puan Mardziah, seorang penyulam tradisional terkenal yang karyanya dipamerkan di istana dan muzium. Bengkelnya terletak di Padang Changkat.

Terdapat banyak perkara yang dapat dilihat di Kuala Kangsar tetapi tidak ada yang memerlukan masa yang lama.

Kami sudah kongsikan tempat-tempat menarik di Kuala Kangsar. Oleh itu, cara terbaik untuk anda mengetahui tentang bandar Kuala Kangsar adalah dengan mengunjungi sendiri bandar tersebut dan menikmati keindahannya. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda.

Source

https://www.timetravelturtle.com/kuala-kangsar-attraction-malaysia/

https://traveltriangle.com/blog/kuala-kangsar-attractions/

https://www.lokalocal.com/blog/culture/kuala-kangsar-things-to-do/

Summary
8 Tempat Menarik Yang Boleh Anda Lawati di Kuala Kangsar, Perak
Article Name
8 Tempat Menarik Yang Boleh Anda Lawati di Kuala Kangsar, Perak
Description
Kuala Kangsar adalah salah satu ibu kota kerajaan Malaysia - sebuah bandar yang merupakan kediaman rasmi seorang pemerintah negeri. Tetapi ada lebih banyak daripada itu.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: