putrajaya city

Anda mungkin ingin ketahui apakah tarikan Putrajaya sekiranya anda ingin mengunjungi Putrajaya city. Putrajaya merupakan ibu kota pentadbiran persekutuan Malaysia.

Putrajaya city sebuah bandar yang dirancang moden dengan pembinaan yang baru bermula pada akhir tahun 1990-an dan tiada perbelanjaan yang dikeluarkan untuk mewujudkan persekitaran hidup dan kerja moden bertaraf dunia.

Ciri utama bandar ini adalah tasik seluas 650 hektar buatan manusia yang meluas ke zon tanah lembap, kawasan berperahu dan sukan air. Tasik ini dirancang untuk menyejukkan bandar serta membantu mengawal banjir dan membersihkan air. Merentangi bentangan air ini adalah beberapa jambatan spektakular yang diterangi dengan lampu berwarna yang berubah pada waktu malam.

Tambahkan dengan sejumlah bangunan, masjid, istana dan monumen Kerajaan yang agung dan serba rekaan arkitek yang moden, anda akan merasai pemandangan kota yang menarik ini.

  • Cruise Tasik Putrajaya

Salah satu cara terbaik untuk melihat pemandangan Putrajaya city adalah dengan melakukan pelayaran bersiar-siar siang atau malam selama 45 minit dengan kapal pesiar 76 tempat duduk berhawa dingin yang selesa di atas tasik buatan ini. Ada juga disediakan bot yang gaya gondola juga di sini.

  • Marina Putrajaya

Siap dengan air pancutan yang berjenis muzikal, sukan air pelbagai, kolam renang dalaman, gimnasium dan banyak lagi yang boleh dilakukan di Marina Putrajaya. Pada waktu malam, pemandangan serba indah dengan pelbagai jenis lampu yang beraksi dengan muzikalnya. Sesuai sekali untuk bergambar di sini.

Bangunan yang serba mengagumkan ini berdiri di atas bukit utama di Putrajaya, menarik perhatian dengan kubah hijau bergaya istana dan dinding batu yang serba unik. Dengan gabungan seni bina Islam dan moden, kompleks pejabat adalah tempat para menteri dan pegawai tinggi bekerja. Ia tidak terbuka untuk pengunjung, tetapi anda masih dapat mengagumi kehebatannya dari luar.

Rekaan dari granit yang berwarna mawar ini memberikan Masjid Putra warna merah jambu ikoniknya, keanggunan yang mencerminkan luar biasa di bahagian dalam seperti di luar. Ia dibina di tepi tasik pada tahun 1997, masjid ini dapat menampung sehingga 15,000 jemaah. Pengunjung akan berhenti untuk bergambar dengan mercu tanda canggih ini, yang mendapat inspirasi dari pengaruh Melayu dan Timur Tengah.

Anda juga boleh pergi ke Masjid Putra untuk melihat hiasan dalaman berwarna merah jambu yang indah. Sudah tentu, ingatlah bahawa anda harus berpakaian sederhana dan memakai jubah yang disediakan di pintu masuk.

  • Muzium Keadilan di Istana Kehakiman

Muzium binaan unik ini memiliki halaman yang luas yang sering digunakan untuk acara nasional dan bangunan untuk badan kehakiman, mahkamah dan pejabat. Sudah tentu, hanya kerana anda tidak berada dalam bidang perundangan tidak bermaksud anda tidak akan menikmati Muzium Keadilan. Terdapat tiruan perbicaraan Mahkamah Tinggi, bersama paparan kostum, biografi Ketua Hakim di Malaysia dan panel mengenai pengembangan sistem perundangan negara.

Taman Botani Putrajaya bertemakan lima taman , masing-masing dengan koleksi tanaman asli dan pemandangan semula jadi yang subur. Terdapat Jelajah Explorer di mana anda boleh menyusuri jambatan kanopi yang dilapisi pokok, Palm Hill dengan lebih daripada 50 spesies pokok palma, dan Taman Sun yang mempunyai tumbuh-tumbuhan yang tumbuh subur pada hari-hari yang paling cerah.

  • Dataran Putra, Presint 1

Tidak asing lagi bagi kebanyakan warga Malaysia dengan dataran Putra yang terletak di Presint 1 Putrajaya adalah sebuah dataran bulatan yang cukup lapang di mana ia berlatar belakangkan Masjid Putra. Dari sini, anda dapat menyaksikan lanskap yang menakjubkan bangunan kerajaan serta Jambatan Putra yang cantik dan dapat pemandangan yang serba indah di waktu malam dengan lampu hiasan yang mengagumkan.

Selain menjadi lokasi yang terkenal untuk fotografi, pada sekitar pukul 6 petang, dataran ini turut meriah dengan aktiviti lain seperti berbasikal, skating, bermain buih belon dan sebagainya. Setiap pagi Ahad pula terdapat sesi Zumba dan aerobik yang boleh anda turut serta.

  • Astaka Morocco

Salah satu tempat yang unik dengan keindahan seni bina Morocco atau Maghribi bila menjejakkan kaki ke Astaka Morocco. Di dalam taman ini, terdapat binaan replika istana Morocco yang dihasilkan dengan penuh ketelitian di mana dindingnya dihiasi dengan motif ukiran yang indah termasuklah ayat Al-Quran.

Setiap sudut replika istana ini iaitu pada bahagian dinding, pintu, siling dan tiangnya memiliki ukiran yang cukup halus penghasilannya. Walaupun kawasan ini secara keseluruhannya tidak begitu besar, namun keterujaan melihat hasil ukiran dan gaya seni binanya boleh membuat sesiapa pun terpukau sampai terlupa waktu.

Terdapat pelbagai lagi tempat-tempat menarik di Putrajaya city ini yang tidak dapat anda habiskan masa berkunjung sekali. Anda perlulah merancang lawatan anda dengan bijak untuk menghabiskan masa di sini dengan berbaloi. Selamat berkunjung di bandar yang serba menarik dan moden ini.   

SUMBER:

https://ammboi.my/tempat-menarik-putrajaya/

https://www.maisinggah.com/tempat-menarik-di-putrajaya

https://travetopia.my/2020/12/23/11-tempat-menarik-anda-mesti-lawati-di-putrajaya-bandaraya-pintar-dalam-taman/

Summary
8 Tempat Menarik untuk berkunjung sekitar Putrajaya City
Article Name
8 Tempat Menarik untuk berkunjung sekitar Putrajaya City
Description
Anda mungkin ingin ketahui apakah tarikan Putrajaya sekiranya anda ingin mengunjungi Putrajaya city. Putrajaya merupakan ibu kota pentadbiran persekutuan Malaysia.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: