tempat menarik di Melaka

Melaka dikenali sebagai kota bersejarah Malaysia, mengunjungi Melaka adalah seperti perjalanan kembali ke masa lampau untuk menyaksikan pengembaraan dan penemuan semasa zaman kegemilangan Melaka. Kenali tempat menarik di Melaka yang anda boleh lawati !

Terdapat banyak tempat bersejarah untuk dikunjungi yang dapat memberikan anda gambaran mengenai masa gemilang Melaka. Bukan itu sahaja, tarikan moden lain juga terdapat di melaka seperti taman tema air dan taman budaya.

Melaka adalah salah satu destinasi pelancongan terbaik di Malaysia. Bukan hanya untuk rakyat Malaysia, tempat ini sebenarnya sangat terkenal dengan orang Singapura. Dengan hanya 2 jam perjalanan dari Singapura atau Kuala Lumpur, tempat ini terkenal sebagai destinasi untuk percutian hujung minggu.

Kerajaan bertekad menjadikan kota ini sebagai destinasi pelancongan utama dengan menyediakan muzium gazillion atau juga disebut Kompleks Muzium Melaka.

Berikut kami sertakan 8 tempat menarik di Melaka:

#8 Pantai Klebang

tempat menarik di Melaka

Pantai Klebang terletak di sepanjang Selat Melaka, bandar pesisir ini hanya memerlukan dua jam perjalanan dari Kuala Lumpur. Ia mempunyai beberapa tarikan unik menjadikannya salah satu tempat terbaik untuk dikunjungi di bandar Melaka.

Pantai Klebang adalah kawasan yang sesuai untuk berjalan-jalan santai, bermain di pasir dan menikmati layang-layang bersama anak-anak. Jangan ketinggalan untuk menghirup air kelapa yang enak sambil melihat pemandangan matahari terbenam yang indah !

#7 A Famosa

tempat menarik di melaka

Sisa-sisa kubu Portugis ini adalah antara struktur Eropah tertua di seluruh Asia. Sebuah Famosa (Porta de Santiago) dibangunkan di puncak bukit tepi pantai pada awal 1500-an untuk melindungi tanah yang baru ditaklukkan dari kembali ke kesultanan atau diserang oleh negara-negara Eropah yang lain.

Harapannya adalah untuk mewujudkan satu lagi pelabuhan mesra Portugis di sepanjang Spice Route untuk memudahkan perdagangan kapal dagang yang menghantar antara Asia dan Eropah. Ia kemudian jatuh ke tangan Belanda, dan diberikan kepada Britain untuk mengelakkan ditaklukkan oleh Napoleon Perancis.

#6 Muzium Kesultanan Melayu Melaka

tempat menarik di melaka

Ia bukan bangunan yang asal, tetapi ianya muzium replika yang dibina pada tahun 1984 untuk memaparkan sejarah wilayah ini.

Bangunan ini dibina berdasarkan perihalan sejarah istana Mansur Shah, sultan yang memerintah Melaka dari tahun 1456 hingga 1477. Istana ini mempunyai rangkaian diorama yang menggambarkan bagaimana hari-hari biasa di dalam istana itu.

Pembantu, pengawal dan penjual akan mengepung di ruang utama dan menunggu untuk memberi penghormatan kepada sultan dan membuat permintaan. Model skala bangunan ini terdapat lebih dari 1300 item di muzium bersejarah ini.

#5 Stadthuys

tempat menarik di melaka

Dewan bandar Belanda yang lama ini dilukis dengan warna merah yang sama dengan Gereja Kristus dan sebahagian besar bangunan kolonial Belanda yang masih ada di Melaka.

Ia beralih dari pejabat gabenor dan timbalan gabenor Belanda semasa di bawah pemerintahan Belanda. Setelah Inggeris mengambil alih ia bertukar ke sekolah Inggeris percuma. Stadthuys adalah salah satu tempat menarik di Melaka yang anda harus kunjungi.

Muzium Sejarah dan Etnografi, yang dipercayai merupakan salah satu muzium utama di wilayah ini merangkumi pakaian tradisional dan artifak yang mempamerkan pelbagai tempoh masa dalam sejarah Melaka.

#4 St. Paul’s Church

tempat menarik di melaka

Ia dibina oleh kapten Portugis pada tahun 1521 sebagai kapal sederhana, Gereja St. Paul menawarkan pemandangan ke Melaka dari puncak Bukit St Paul. St Francis Xavier, iaitu salah seorang pengasas perintah Jesuit. Mereka menggunakan gereja sebagai markasnya untuk perjalanan dakwahnya ke China dan Jepun.

Dalam salah satu perjalanan itu, Xavier jatuh sakit dan akhirnya meninggal di China pada tahun 1552. Mayatnya dikuburkan sementara di sini selama sembilan bulan sebelum dipindahkan ke Goa, India. Patung beliau turut dibina oleh Portugis di hadapan gereja ini.

#3 Masjid Selat

tempat menarik di melaka

Masjid Selat (Masjid Selat Melaka) atau dikenali sebagai Masjid Terapung dibina pada awal abad ke-20 dengan gabungan gaya seni bina Timur Tengah dan Melayu. Ia dibangun di Pulau Melaka, Pulau Melaka ini merupakan pulau buatan manusia. Keindahan dan kecantikan masjid ini memang tidak boleh dinafikan. ‘

Ia dipanggil sebagai Masjid Terapung kerana Masjid ini seolah-olah terapung apabila air pasang. Menurut Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Masjid Selat hampir sama dengan sebuah masjid terapung di Jeddah, Arab Saudi.

Bangunan ini sangat indah pada waktu malam, rangkaian lampu berwarna menjadikannya salah satu pemandangan paling indah di seluruh Melaka. Masjid ini berfungsi sebagai tempat ibadah yang aktif dan popular, tetapi juga menerima lawatan dari orang awam.

#2 Jonker Street

tempat menarik di melaka

Jalan ini adalah pusat Chinatown Melaka. Ia bermula pada zaman kolonial Belanda sebagai rumah bagi hamba bangsawan Belanda.

Namun, setelah Belanda pergi, ia menjadi kediaman kepada para bangsawan itu sendiri. Banyak bangsawan abad ke-17 yang menetap di sini, terdapat juga sebilangan besar kedai, restoran dan kemudahan lain.

Ketika kehadiran orang Cina besar masuk, hiasan seperti gerbang besar gaya Cina ditambahkan. Jalan ini disekat setiap hari Jumaat, Sabtu dan Ahad malam untuk menjadi pasar malam bagi pejalan kaki sahaja.

#1 Christ Church

tempat menarik di melaka

Gereja Kristus dibina pada abad ke-18 untuk menggantikan gereja Portugis yang sudah tua.

 Awalnya bangunan ini berwarna putih, tetapi telah dicat dengan warna merah pada awal tahun 1900-an, dan warna ini telah menjadi petunjuk bagi kebanyakan bangunan dari era Belanda.

Bahagian dalam gereja ini dilapisi sejumlah batu nisan, ditulis dalam bahasa Belanda, Inggeris, Portugis dan Armenia. Batu nisan ini memberikan gambaran kehidupan yang menarik di zaman penjajahan.

Sebagai penutup, Melaka adalah sebuah pusat perlancongan yang wajib dikunjungi. Semoga artikel ini dapat membantu anda semasa berada disana nanti. Semoga bermanfaat!

SUMBER

wanderingdejavu.com/travel-tips/top-8-attractions-melaka/

touropia.com/attractions-in-melaka/

traveltriangle.com/blog/places-to-visit-in-malacca/

https://www.malacca.ws/attractions/placestovisit.htm

Summary
 8 tempat menarik di Melaka
Article Name
8 tempat menarik di Melaka
Description
Melaka dikenali sebagai kota bersejarah Malaysia, mengunjungi Melaka adalah seperti perjalanan kembali ke masa lampau untuk menyaksikan pengembaraan dan penemuan semasa zaman kegemilangan Melaka. Kenali tempat menarik di Melaka yang anda boleh lawati !
Publisher Name
CeriaSihat
Tagged: