kota bharu

Kota Bharu semestinya tempat yang patut anda dikunjungi walaupun ianya bukan salah satu destinasi pelancongan paling popular di malaysia.

Kota Bharu merupakan destinasi yang sangat sesuai untuk percutian hujung minggu untuk melepaskan diri dari hiruk pikuk kota. Sebagai info tambahan, Kota Bharu adalah salah satu bandar terbesar di sepanjang pantai timur malaysia.

Di sini kami kongsikan lapan tempat-tempat menarik yang terdapat di sekitar Kota Bharu. Bolehlah anda lawati jika anda bercuti ke Kota Bharu.

1. Muzium Islam

Muzium Islam adalah tempat terbaik untuk anda tahu tentang semangat keagamaan di Kota Bharu.

Di Muzium ini, anda boleh belajar mengenai sejarah islam di kelantan dan beberapa koleksi yang dipamerkan termasuklah artifak islam yang menarik dan gambar kota bharu sepanjang zaman. Muzium Islam terletak di vila Serambi Mekah.

2. Pantai Cahaya Bulan

Pantai yang jauh lebih bersih adalah antara manfaat yang jelas jika anda mengunjungi destinasi pelancongan yang kurang popular di Malaysia. Contohnya, Pantai Cahaya Bulan.

Pantai Cahaya Bulan adalah tempat yang sempurna untuk berkelah petang atau berjalan-jalan malam, jaraknya pula hanya 20 minit pemanduan dari pusat bandar dan pulau ini terdapat banyak restoran dan kedai makanan penjaja.

Apa yang lebih menarik adalah anda boleh melihat matahari terbenam. Suara ombak yang menggeliat, pasirnya yang berkilauan, cakrawala yang indah di kejauhan sambil menikmati beberapa hidangan makanan laut yang lazat dan segar, menjadikan Pantai Cahaya Bulan destinasi yang cukup menyeronokkan.

3. Muzium Negeri Kelantan

Muzium Negeri Kelantan merupakan destinasi yang sesuai bagi penggemar sejarah. Muzium ini adalah muzium rasmi negeri Kelantan yang ditubuhkan pada tahun 1990.

Tempat ini penuh dengan pameran menarik yang memperincikan sejarah Kelantan seperti sejarah pembentukannya hingga zaman moden dan beberapa seni budaya negeri seperti tempatan tarian seperti mak yong & menorah, alat muzik tradisional wayang kulit.

Wayang kulit melibatkan penceritaan cerita rakyat epik, namun sayangnya, ia budaya yang semakin jarang dilakukan. Untuk menonton wayang kulit, anda boleh berjalan kaki selama 10 minit dari Muzium Negeri Kelantan ke Pusat Kebudayaan, kerana ia ada dipersembahkan di Gelanggang Seni.

4. Bank Kerapu

Bank Kerapu dibina pada tahun 1912 untuk Mercantile Bank of India dan ia merupakan struktur batu yang pertama kali didirikan di Kelantan.

Namun, bank ini dirampas oleh Kenpeitai ataupun polis rahsia tentera Jepun semasa pendudukan Jepun ke atas Malaysia dalam Perang Dunia II untuk digunakan sebagai markas jepun.

Bank Kerapu kemudian terus berfungsi sebagai bank hingga tahun 1992 setelah berakhirnya Perang Dunia II. Setelah itu, Bank Kerapu diubah menjadi peringatan perang dan muzium.

Pada hari ini, terdapat banyak pameran yang berfokuskan kepada pendudukan Jepun dan kesan perang ke atas Malaysia, termasuklah pelbagai alat yang digunakan tentera, gambar perang dan kenderaan tentera. Ada lebih dari 1000 pameran di dalam Bank Kerapu.

5. Istana Jahar And Istana Batu

Sebelum dijadikan sebagai Muzium Adat Istiadat, Istana Jahar yang indah dan dibangun pada tahun 1855 ini adalah merupakan tempat kediaman kerajaan.

Pelbagai artifak kerajaan seperti pakaian, perhiasan, dan barang-barang logam yang terdapat pada muzium ini dan seni bina stana Jahar ini sendiri membuktikan kehebatan seni bina Malaysia yang hebat dan wujud di era ia ditubuhkan.

Di belakang muzium ini terdapat bekas gudang senjata kerajaan yang boleh anda kunjungi dan ia mengandungi pedang/belati tradisional seperti keris, lembing, dan kelewang.

Pada jarak berjalan kaki dari Istana Jahar, terdapat istana Batu yang juga diubah menjadi muzium. Ia terkenal dengan fasad kuningnya yang terang.

Di Muzium Istana Batu, seseorang dapat melihat sekilas sejarah kehidupan

kerajaan Kesultanan Kelantan melalui pameran sejumlah barangan peribadi, salasilah keluarga kerajaan dan foto keluarga.

6. Muzium Kraftangan

Terletak betul-betul di seberang Istana Batu, terdapat Muzium Krafangan dan Desa Kraftangan atau juga dikenali sebagai Muzium Kraftangan yang mempamerkan beberapa contoh seni pertukangan Kelantan yang sangat baik melalui pameran seni dan kraf tempatan.

Di sini anda dapat menyaksikan demonstrasi yang dilakukan oleh para pembuat kraf berpengalaman mengenai seni sulaman tradisional, tenunan songket, percetakan batik, ukiran kayu dan perak.

Selain itu, anda pasti akan kagum dengan keindahan tekstil, pakaian, pertukangan dan karya logam yang dipamerkan. Dari kedai hadiah di Handicraft Village, anda juga boleh membawa pulang beberapa karya kraf yang cantik.

7. Pasar Siti Khadijah

Pasar Siti Khadijah adalah pasar tradisional bertingkat di mana penduduk tempatan dan pelancong sibuk berjual beli. Pasar ini dipenuhi dengan buah-buahan dan sayur-sayuran tropika yang segar serta banyak ramuan dan rempah-rempah.

Bukan itu sahaja, Pasar Siti Khadijah mempunyai pelbagai gerai makanan dan restoran yang menghidangkan pelbagai jenis makanan Malaysia yang lazat. Barang-barang rumah, pakaian tradisional dan tekstil juga ada dijual di sini.

8. Masjid Muhammadi

Terdapat banyak masjid yang megah di Kota Bharu. Namun, Masjid Muhammadi yang dikenali sebagai Masjid Besar dan merupakan Masjid Negeri adalah masjid yang paling besar sekali di Kota Bharu.

Masjid ini pada awalnya dibina daripada kayu pada tahun 1867, namun dibina semula pada tahun 1992 menggunakan batu dan konkrit.

Beberapa pengubahsuaian dilakukan untuk mengembangkannya dan mengekalkan keindahannya walaupun sudah tua. Masjid mampu memuatkan sehingga 2400 orang secara serentak.

Dengan ukirannya yang rumit, tiang Rom kolosal dan kubah gaya Moghul serta gaya seni bina kolonial dan rancangan reka bentuk terbuka yang unik, masjid ini menjadi destinasi wajib ketika berkunjung di Kota Bharu.

Jadi, terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan di Kota Bharu Malaysia dari mengunjungi pantai hingga ke muzium tempatan.

Maka, tidak dapat dinafikan lagi bahawa Kota Bharu adalah tempat yang menyeronokkan untuk dikunjungi selama beberapa hari. Namun, sekiranya untuk berparti, Kota Bharu mungkin pilihan yang kurang sesuai. Jangan lupa kunjungi tempat menarik yang kami senaraikan di atas ya sekiranya anda ke sana nanti.

Sumber:

https://www.tunehotels.com/blog/10-places-in-and-around-kota-bharu-you-have-to-visit

https://www.thecrazytourist.com/25-best-things-to-do-in-kota-bharu-malaysia/

https://ramblingj.com/things-to-do-in-kota-bharu-malaysia/

Summary
8 Tempat Di Kota Bharu Yang Menarik Yang Anda Wajib Lawati!
Article Name
8 Tempat Di Kota Bharu Yang Menarik Yang Anda Wajib Lawati!
Description
Kota Bharu semestinya tempat yang patut anda dikunjungi walaupun ianya bukan salah satu destinasi pelancongan paling popular di malaysia.
Author
Publisher Name
CERIA SIHAT
Tagged: