pulau perhentian kecil

Pulau Perhentian terdiri dari dua pulau utama – Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil di mana kepulauan perhentian membentuk sebuah oasis Asia yang unik terdapat pantai timur laut Malaysia.

Sudah namanya pun Pulau Perhentian Besar, maka sudah tentunya ia adalah lebih besar dan sesuai bagi percutian keluarga yang memerlukan kemudahan resort. Pulau Perhentian Kecil di sisi lain, sedikit lebih kecil dan lebih sesuai dengan jenis pengunjung yang suka mengembara.

Tanpa memanjangkan cerita kami akan memperkenalkan kepada anda destinasi pelancongan yang menarik untuk meluangkan masa hujung minggu anda. Pada perkongsian kali ini kami akan sediakan anda tawaran yang disediakan oleh kawasan pelancongan terpencil ini.

Sekiranya anda merupakan seseorang yang aktif dan masih mencari aktiviti yang lasak atau yang cool untuk anda, pilihan terbaik untuk dilakukan adalah di Pulau Perhentian Kecil ini. Ia semestinya memenuhi keperluan yang anda inginkan.

Menerusi perkongsian kali ini, kami akan sediakan tip mengenai cara menuju ke sana, anda perlu menyediakan kelengkapan yang sepatutnya untuk menjadikan masa anda di sana benar-benar istimewa!

Bagaimana untuk ke Pulau Perhentian Kecil ?

Pertama sekali, anda perlu pergi ke Kuala Besut kerana ini adalah pelabuhan utama ke Kepulauan Perhentian.

Kuala Besut adalah sebuah perkampungan pelabuhan kecil yang tidak banyak kemudahan yang tersedia, namun ia mempunyai beberapa hotel jika anda memerlukan penginapan bermalam, beberapa restoran, kedai serbaneka, stesen bas dan terminal kapal yang tertentu sahaja.

Untuk ke Kuala Besut dengan Bas:

Dari Kuala Lumpur ke Kuala Besut, anda boleh mendapatkan bas sehari atau bas semalam, perjalanan mengambil masa 9 jam.

Untuk ke Kuala Besut dengan Pesawat:

Lapangan terbang domestik terdekat untuk menuju ke Pulau Perhentian adalah Kota Bharu. Jadi, sekiranya anda bergerak dari Kuala Lumpur atau Pulau Pinang anda boleh menaiki Kapal Terbang ke Pulau Perhentian ianya juga adalah pilihan yang popular untuk perjalanan pergi dan balik. Di lapangan terbang ada disediakan perkhidmatan bas mini ke jeti dan dari jeti kembali ke lapangan terbang.

Bot dari Kuala Besut ke Kepulauan Perhentian:

Waktu operasi bot bermula dari jam 8:00 pagi ke Kepulauan Perhentian. Tiket bot berharga RM70 untuk perjalanan balik dan tambahan Yuran Percakapan RM30 dikenakan untuk kedua-dua Pulau Perhentian. Apabila anda pergi, beritahu mereka pulau mana dan pantai mana yang anda ingin pergi dan mereka berhenti di sana untuk anda.

Bot terakhir dari Kuala Besut ke Pulau Perhentian adalah pada pukul 5:30 petang. Sekiranya anda ketinggalan, anda perlu menginap di bandar Kuala Besut, dan itu adalah pilihan yang lebih baik. Bandar Kuala Besut hanya 10 minit berjalan kaki dari stesen bas (anda sebenarnya tidak perlu menaiki teksi). Terdapat beberapa hotel di pusat bandar di mana anda boleh menginap tanpa membuat tempahan terlebih dahulu, atau anda boleh menempah hotel secara dalam talian.

Aktiviti menarik di Pulau Perhentian Kecil

  • Snorkeling dalam laut yang jernih

Salah satu sebab utama mengapa orang pergi ke Pulau Perhentian adalah kerana semua tempat snorkeling yang ada untuk diterokai. Terdapat juga peluang yang sangat tinggi untuk anda akan melihat penyu.

  • Coral Garden: Perhentian pertama akan memberi anda peluang untuk melihat pelbagai variasi batu karang sepanjang perjalanan. Dengan suasana sunyi di pinggir pantai yang terpencil, anda akan bersenang-senang berenang di semua kawasan yang ditawarkan.
  • Titik Penyu: Tidak ada karang yang dapat dilihat di sini tetapi, sebaliknya, lautan biru turqouise yang luas menjadi rumah bagi sejumlah penyu liar. Anda mungkin boleh menunggu di atas kapal perahu anda untuk melihat bentuk kura-kura gelap di bawah anda. Sebaik sahaja anda melihatnya, anda bolehlah terjun ke dalam air dan berenang bersama-sama penyu tersebut selama mungkin.
  • Shark Point: Setelah berada bermain dengan penyu yang menenangkan, kini anda akan menuju ke Shark Point. Ini adalah bahagian laut yang lebih kecil yang menjadi rumah kepada beberapa ikan yu .
  • Fisherman Village: Setelah menikmati keseronokan tersebut, anda akan menuju ke Fisherman Village di Perhentian Kecil. Anda akan dibawa ke restoran tempatan untuk makanan berkualiti rendah dan berkualiti tinggi.
  • Rumah Api: Ini adalah tempat kedua terbaik dalam perjalanan berkenaan dengan pelbagai jenis karang dan ikan. Langsung dari Coral Bay, terdapat sebuah rumah api yang didirikan di tengah-tengah perairan terbuka. Terdapat karang dan batu-batu di sekitarnya, dan kawasan ini sekarang menjadi rumah bagi ikan-ikan dan menjadikan pengalaman snorkeling yang hebat!
  • Pantai Romantik: Pantai dan air laut yang biru turqoise yang benar-benar ajaib.
  • Makan Malam Semasa matahari terbenam

Terdapat jalan tunggal yang menghubungkan dua pantai utama di Perhentian Kecil: Long Beach dan Coral Bay. Long Beach menghadap ke timur dan Coral Bay menghadap ke barat, pulau ini memberikan peluang unik untuk menyaksikan matahari terbenam dan matahari terbit di lautan dalam 24 jam.

Terdapat pemandangan matahari terbenam yang menakjubkan, Coral Bay penuh dengan kafe dan restoran di tepi pantai. Di sini anda akan disajikan dengan pelbagai makanan tempatan yang enak dan anda juga dapat menikmati makan malam sambil melihat matahari terbenam!

  • Tonton Pertunjukan Api

Walaupun malam mungkin bermula di Coral Bay, ia pasti berakhir di Long Beach. Selepas makan malam, siapkan obor anda dan jalan selama sepuluh minit di sepanjang jalan pulau menuju ke Long Beach.

Di sana ada disediakan meja, tikar atau bean bag untuk anda gunakan sambil menonton pertunjukan api yang bermula sekitar jam 10 malam. Pertunjukan ini adalah antara pertunjukkan api terbaik yang pernah ada! Ramai peserta yang berbeza dipersembahkan melalui persembahan individu dan kumpulan. Ini mewujudkan suasana yang meriah dan menjadikannya mesti ditonton!

  • Hutan Rimba Trekking

Apa yang paling penting untuk memulakan Jungle treking ni anda perlu menyediakan insect repellent. Kawasan hutan di pulau ini sememangnya tempat yang indah untuk dijelajahi terutamanya bagi mereka yang meminati aktiviti jungle trekking. Namun, sudah namanya pun hutan kan pastinya banyak serangga terutamanya nyamuk.

Terdapat beberapa pilihan laluan untuk anda mulakan trek. Anda boleh bergerak ke arah utara untuk menuju ke kincir angin, atau ke arah selatan untuk ke perkampungan nelayan atau hanya mengelilingi pulau untuk mencari pantai yang kurang popular. Dengan ukuran pulau hanya beberapa km persegi, anda tidak akan tersesat. Perkara utama yang perlu diperhatikan adalah cicak reptilia. 

  • Island hopping

Sememangnya pantai adalah salah satu tarikan utama di Pulau Perhentian baik untuk penduduk tempatan dan pelancong. Sekiranya anda seorang peminat pantai dan trekking, maka saya cadangkan mencampurkan keduanya. Dengan cara ini, anda dapat menghabiskan sebahagian besar masa anda di pulau-pulau untuk mencari pantai yang lebih jauh dengan berjalan kaki. Contohnya, jika anda mengikuti jalan ke selatan dari Coral Bay, anda akan menemui beberapa pantai yang lebih kecil. Bergantung pada waktu hari dan musim, anda mungkin mempunyai pasir putih dan perairan kristal semuanya untuk diri anda sendiri!

  • Tonton Filem di Pawagam Terbuka

Selain menyediakan program snorkeling yang menakjubkan, restoran di Ombak resort turut menayangkan filem pada awal malam. Dengan pilihan filem yang terkini dan popular, ini adalah kaedah terbaik untuk menghabiskan waktu bersantai di pulau. Mereka juga menyajikan minuman dan makanan ringan dengan harga yang sangat berpatutan!

  • Viewpoint di Perhentian Kecil

Di pulau kecil atau Perhentian Kecil terdapat viewpoint yang cukup mendamaikan dan dari atas anda dapat melihat betapa biru lautnya. Terdapat trek dari hujung dermaga Long Beach yang membawa anda ke puncak, cukup curam dan jalannya tidak diturap tetapi tidak terlalu sukar dan boleh dilakukan dengan selipar sahaja.

  • Scuba Diving

Scuba Diving adalah salah satu perkara paling popular yang boleh dilakukan di Pulau Perhentian, satu kerana airnya luar biasa dan penuh dengan kehidupan laut dan juga kerana harganya! Pulauan Perhentian adalah salah satu tempat menyelam termurah di dunia dan pastinya tempat termurah untuk selam skuba di Asia Tenggara!

Terdapat begitu banyak tempat menyelam di antara Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Besar anda juga boleh belajar menyelam di sini. Anda boleh memilih untuk belajar dengan mana-mana yang menyediakan khidmat latihan belajar menyelam, rata-ratanya memiliki perahu dan peralatan yang lengkap.

Di Kepulauan Perhentian anda boleh mendapatkan kelayakan menyelam seperti Open Water Certification dan anda boleh melakukan First Time Dive, atau anda dapat melakukan Fun Dives jika anda sudah memiliki sijil.

Kalau Pulau Perhentian Besar dapat memuaskan jiwa anda yang merindukan suasana tenang, Pulau Perhentian Kecil pula lain ceritanya. Pulau ini agak meriah dengan pelancong terutama sekali pada bahagian yang dipanggil Long Beach ataupun Pantai Panjang, tak kisahlah siang atau malam, ada sahaja aktiviti yang berjalan di sini.

Sebagai info tambahan, salah satu sebab kenapa Pulau Perhentian Kecil ini lebih menjadi tumpuan adalah kerana terdapat banyak penginapan-penginapan bajet yang tersedia di sini dan mudah diperolehi.

Sumber :

https://www.nomademma.com/top-6-things-to-do-in-pulau-perhentian-kecil/

https://thewanderingquinn.com/guide-to-small-perhentian-kecil-island/

https://www.maisinggah.com/tempat-menarik-di-pulau-perhentian/

Summary
8 Perkara Paling Menarik di Pulau Perhentian Kecil
Article Name
8 Perkara Paling Menarik di Pulau Perhentian Kecil
Description
Pulau Perhentian terdiri dari dua pulau utama - Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil di mana kepulauan perhentian membentuk sebuah oasis Asia yang unik terdapat pantai timur laut Malaysia.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: