homestay

Ramai orang biasanya suka menginap di hotel ketika bercuti. Adakah anda pernah menghabiskan seminggu atau lebih di sebuah hotel dan mula mendapat perasaan ingin berada di rumah? Sekiranya itu anda, homestay adalah perkara yang anda mesti cari dan cuba.

Sekiranya anda menyukai perasaan di rumah walaupun di tempat baru, dapatkan homestay untuk percutian anda. Ada yang tertanya-tanya, apa itu homestay?

Ia adalah bentuk penginapan di mana pelancong tinggal di kediaman individu yang tinggal di kawasan tempat mereka melancong untuk merasai kawasan tempattinggal yang mesra dan dekat seperti berada di rumah sendiri. Jom kita pantau kebaikan homestay menerusi artikel di bawah ini.

1. Dapat bergaul dengan orang tempatan

Semasa anda tinggal di homestay, anda mengalami sesuatu yang tidak akan anda miliki dalam bentuk penginapan lain, anda bukan sahaja bertemu dengan penduduk tempatan tetapi anda juga boleh tinggal bersama mereka. Ini adalah cara untuk hidup di suatu destinasi, bukan hanya mengunjunginya.

Selain itu, alami ulang tahun, cuti, rutin waktu malam, dan interaksi umum dalam keluarga. Ketahui cara mereka berkomunikasi antara satu sama lain, saling menyapa, berkongsi makanan, atau tempat mereka tidur di rumah.

Semua perkara ini berbeza mengikut budaya, tetapi mungkin terlewat dalam keadaan masyarakat sahaja. Tinggal di rumah tempatan ketika menjadi sukarelawan di luar negara dapat menjalin hubungan sesama kaum di seluruh negara.

2. Berbaloi dengan harga

Menginap di homestay selalunya sangat berbaloi dengan harga yang ditawarkan. Homestay selalunya mempunyai hos yang menawarkan dua bilik dengan harga kurang dari harga hotel setiap malam.

Dan bagi mereka yang melancong ke luar negara seperti ke Gold Coast yang cerah di Australia misalnya, anda boleh menempah homestay dengan bilik double dengan harga kurang dari harga hotel mewah setiap malam.

Bagi mereka yang mencari penginapan jangka panjang, kebanyakan tuan rumah akan menawarkan diskaun mingguan dan bulanan yang hebat dimana semua ini tidak akan dapart dari menginap di hotel mewah.

3. Dapat tingkatkan kemahiran berbahasa anda

Homestay menyediakan persekitaran pembelajaran yang selamat untuk mencuba kata-kata baru atau mempraktikkan bahasa tempatan.

Dapatkan frasa yang diperlukan yang diterjemahkan oleh bapa angkat anda, berlatih menulis kata-kata kunci dengan kakak angkat anda, dan cuba berkomunikasi dalam bahasa baru dengan anak kecil atau anak kecil dalam keselesaan rumah baru anda.

Mereka biasanya tidak akan takut untuk membetulkan anda, akan sentiasa menyokong anda dalam usaha mengembangkan kemampuan anda, dan anda juga dapat mengatasi batas berbahasa anda.

Kadang-kadang keluarga angkat tidak dapat menggunakan bahasa anda dengan lancar, memberi dan mendorong lebih banyak peluang untuk meningkatkan kemahiran berbahasa.

4. Dapat nikmati makanan tradisional buatan tempatan

Tidak dapat dilupakan sesiapa sahaja yang menjadi sukarelawan di luar negara akhirnya akan merasakan beberapa hidangan yang tidak pernah mereka dengar, tetapi mencari makanan yang dimasak sendiri setiap hari tidak mungkin dilakukan semasa dalam perjalanan.

Jika anda tinggal di homestay, biasanya tuan rumah atau anda sendiri dapat memasak makanan dengan cara tradisional di negara ini, memberi peluang kepada pengunjung untuk mencuba pelbagai masakan tempatan dan mungkin juga mempelajari susunan kompleks setiap hidangan.

Ramai orang bimbang untuk mencuba makanan baru di negara asing, takut penyakit perut daripada makanan berkualiti rendah atau kurang matang, tetapi tinggal dengan homestay menghilangkan kerisauan tersebut dan membolehkan pengunjung menikmati selera tradisional di negara ini.

5. Mempelajari budaya di homestay tempat tinggal anda

Tinggal di tempat tinggal keluarga angkat membolehkan para tetamu mempelajari banyak amalan budaya melalui pemerhatian sederhana. Mereka dapat memerhatikan interaksi antara generasi yang berbeza, mempelajari apa yang tersirat oleh bahasa tubuh yang unik, dan melihat bagaimana frasa atau tindakan tertentu digunakan dan diterima.

Sebuah homestay memberi peluang untuk mengumpulkan maklumat budaya yang berharga mengenai siapa yang membersihkan, siapa yang memasak, siapa yang membuat wang, siapa yang malas, yang tidak pernah duduk, siapa yang minum, dan yang makan.

Jenis praktik yang mungkin tidak mudah dibentuk menjadi persoalan, tetapi melalui pemerhatian dapat dipelajari secara koheren.

6. Dapat mengenali orang sekitar

Cari rumah jauh dari rumah dengan tinggal di homestay, masyarakat sekitar boleh menjadi salah satu sebab terbesar untuk berkunjung berulang kali.

Hidup dalam persekitaran bermasyarakat di homestay dapat membantu orang asing merasa seperti berada di tanah asing dan terutama membantu memerangi perasaan rindu.

Ini juga memberi peluang kepada pengunjung untuk mendapatkan adik beradik, ibu saudara, atau pakcik yang mungkin tidak pernah mereka miliki.

7. Cipta kenangan yang tidak akan anda lupakan

Sebilangan besar orang telah tinggal di banyak bilik asrama atau hotel dan saya yakin anda tidak akan ingat satu bilik atau penyambut tetamu dari bilik lain dalam perjalanan anda.

Tidak begitu homestay. Tuan rumah anda adalah orang yang sebenar dan tulen dan dengan mengenali mereka dan dunia mereka, anda akan membuat kenangan yang tidak dapat anda dapatkan dari jenis penginapan lain.

8. Sangat sesuai untuk pelancong solo

Melancong sendiri boleh menjadi pengalaman yang sangat membebaskan, dan ada yang berpendapat bahawa ini adalah cara terbaik untuk melakukan perjalanan.

Walaupun tidak diragukan bahawa ini adalah cara yang bagus untuk melihat dunia, selalu ada sesuatu yang selesa untuk tinggal bersama seseorang yang mengetahui destinasi dengan baik ketika anda tiba.

Di homestay, anda akan bertemu dengan orang yang menarik, berkongsi cerita dan pengalaman dan mengenal pasti destinasi melalui mata penduduk tempatan.

Tip terakhir untuk menginap di homestay di luar negara

Sebuah homestay di luar negara bukanlah satu-satunya cara untuk memiliki pengalaman antarabangsa yang baik, sepenuh hati, dan budaya yang mendalam, tetapi mungkin merupakan salah satu kegemaran anda.

Lagipun, cenderahati terbaik anda bukanlah magnet, selendang itu, atau foto anda. Ini adalah hubungan yang anda buat, persahabatan dan kebijaksanaan yang anda bawa, dan surat siput yang tidak dapat dielakkan yang akan anda kirimkan (dan terima) dari keluarga anda di seberang dunia.

Hidup bersama keluarga angkat dengan melakukan program homestay adalah pengalaman yang tidak boleh dilupakan. Jadi, tunggu apa lagi? Selepas ini bolehlah anda memilih homestay berbanding hotel.

Source

https://www.homestay.com/blog/2017/01/29/10-benefits-of-staying-in-a-homestay

https://www.levismound.com/advantages-of-homestays-over-hotels/

https://www.goabroad.com/articles/volunteer-abroad/7-benefits-of-living-with-a-local-host-family

Tagged: