rama rama

Rama rama adalah makhluk kecil yang mempunyai sayap. Rama rama dikenali kerana warnanya yang sangat menarik dan juga coraknya yang amat cantik. Ia juga boleh dijumpai dalam pelbagai saiz dan spesis di serata dunia.

Identifikasi rama rama adalah proses pembelajaran. Lebih mudah untuk memulakannya dengan spesies yang besar dan berwarna terang dan secara beransur-ansur turun ke spesies kecil yang juga sangat cantik.

Mari kita kenali beberapa jenis spesis rama rama yang anda boleh jumpai di seluruh dunia seperti di bawah.

1. Tiger Swallowtails

Tiger swallowtail | butterfly | Britannica

Dari setiap kawasan mempunyai sekurang-kurangnya satu daripada lima jenis Tiger Swallowtails yang terdapat di kawasan tropikal ini.

Ia adalah rama rama besar, berwarna kuning terang dengan bahagian tepi sayap hitam dan jalur hitam yang sejajar dengan badannya. Garis-garis harimau memberikannya nama seperti namanya yang dikenali, Tiger Swallowtails.

Tanam ceri liar, seperti chokecherry atau ceri hitam di halaman rumah anda dan anda akan dapat melihat keindahan rama rama yang menakjubkan ini yang mengambil nektar dari tanaman tersebut di halaman anda.

2. Black Swallowtails

Black Swallowtail - Alabama Butterfly Atlas

Rama rama berwarna hitam yang besar ini terdapat di bandar dan taman-taman yang dipenuhi tumbuhan dan bunga.

Rama rama spesis ini boleh didapati di seluruh timur dan di dua pertiga kawasan tropikal. Tanam pokok yang berbunga indah di halaman kebun anda dan ada kemungkinan besar anda dapat melihat ulat hijau dan belang hitam yang membesar hingga menjadi rama rama dewasa – walaupun taman anda adalah teres sebuah pangsapuri bertingkat di sebuah bandar besar!

Jantan darispesis rama rama ini sering tertarik untuk ke puncak bukit, di mana mereka menunggu rama rama betina.

3. Orange Sulphur

Orange Sulphur (Alfalfa butterfly), Colias eurytheme

Rama rama ini sangat cantik kerana ia kelihatan seperti warna lemon dari jarak jauh. Orange Sulphur adalah rama rama bersaiz sederhana yang warnanya adalah dari oren hingga putih.

Spesies ini adalah salah satu yang paling banyak terdapat di kawasan tropikal, kadang-kadang banyak di ladang alfalfa.

Orange Sulphur gergasi pula boleh dijumpai dengan saiz yang jauh lebih besar, hampir sama dengan ukuran saiz burung walet, sementara warna kuningnya pula lebih kurang dan lebih kepada oren.

4. Bush (Buddleia atau Buddleja)

Rama rama Bush ini (Buddleia atau Buddleja) rama rama yang sukakan pokok jenis Buddleia. Pokok ini adalah pokok renek yang tumbuh dengan cepat dan bunganya tidak tahan dengan rama rama.

Buddleias adalah tanaman yang mudah dijaga, tetapi mereka sering diserang rama rama di beberapa kawasan. Tanaman renek yang tumbuh dengan cepat ini sesuai untuk ditanam di kebun pondok, tempat tidur pulau atau di mana sahaja.

Pertumbuhan pokok ini berjarak dan agak tidak kemas tidak akan mengurangkan reka bentuk taman tertentu yang ingin anda capai. Oleh itu, ia sering menarik spesis rama rama yang kemudiannya dipanggil dengan nama tumbuhan itu sendiri, iaitu rama rama Bush.

5. Karner Blue (Lycaeides Melissa Samuelis)

Spesis rama rama berwarna biru ini pertama kali dilihat dan dikenal pasti lebih dari satu abad yang lalu di Karner, New York.

Ia adalah rama-rama kecil, dengan lebar sayap sekitar satu inci. Sayap rama rama jantan ditandai dengan warna keperakan atau biru tua.

Sayap rama rama betina pula berwarna coklat keabu-abuan, terutama pada bahagian luar sayap, hingga biru di bahagian atas, dengan tali sabit oren yang tidak teratur di dalam sempadan hitam sempit.

6. Bartram’s Hairstreak (Strymon Acis Bartrami)

Spesis rama rama ini adalah rama rama kecil berukuran lebih kurang 1 inci atau 25 mm dengan panjang antara 0.4 inci hingga 0.5 inci iaitu bersamaan dengan 10 mm hingga 12.5 mm dan mempunyai ciri khas genetiknya.

Walaupun ia terbang dengan cepat, corak rambut rama rama ini mudah diperhatikan pada kelajuan apa seklai pun kerana ia sering turun ke kawasan rendah.

Kehebatan bahagian bawah berwarna kelabunya yang ditandai dengan garis putih pasciscus yang tebal di bawah kedua-dua sayap memberikan kilatan warna seketika terhadap dedaunan tanaman hiasnya croton (croton linearis).

7. San Bruno Elfin (Callophrys mossii bayensis)

Habitat tersebut telah berkurang sejajar dengan aktiviti penggalian, rekreasi di luar jalan raya, dan pembangunan kota. Tekanan pembangunan di semenanjung San Francisco terus meningkat, dan ancaman besar terhadap rama rama spesis ini.

Peningkatan urbanisasi di kawasan itu, dan kehilangan habitat oleh pembinaan jalan raya dan penggalian batu dan pasir antara penyebab kekurangan spesis rama rama jenis ini.

Merumput mungkin mendorong pertumbuhan tanaman eksotik di kawasan itu. Pada awal 1980-an, rancangan pemuliharaan habitat dikembangkan untuk membolehkan pembangunan di Gunung San Bruno sambil meminimumkan kesan buruk pada rama-rama San Bruno Elfin dan spesies lain di kawasan itu.

Rancangan ini sedang diubah, yang dapat mengakibatkan pembangunan bandar lebih jauh.

8. Miami Blue  (Cyclargus thomasi bethunebakeri)

Rama rama ini adalah salah satu serangga yang paling terancam di dunia. Selepas Taufan Andrew pada tahun 1992, tidak ada penampakan spesies ini lagi sehingga tahun 1999 di Bahia Honda State Park.

Semua spesis rama rama ini dianggap telah hilang pada tahun 2010. Ini hanya meninggalkan beberapa spesis lain yang tersebar di populasi lain di pelusuk dunia.

Terdapat pelbagai lagi spesis rama rama yang boleh anda dapati di seluruh pelusuk dunia. 8 spesis yang kami kongsikan ini hanyalah sebahagian daripadanya sahaja. Oleh itu, anda bolehlah belajar lebih banyak lagi mengenai spesis lain haiwan yang cantik ini.

Source:

https://pfeiffernaturecenter.org/nature-blog/2011/07/ten-butterflies-for-beginners

https://www.hgtv.com/outdoors/flowers-and-plants/flowers/butterfly-garden-flowers-pictures

https://www.saveourmonarchs.org/blog/10-endangered-butterflies

Summary
8 Jenis Rama Rama Yang Indah Dari Seluruh Dunia
Article Name
8 Jenis Rama Rama Yang Indah Dari Seluruh Dunia
Description
Rama rama adalah makhluk kecil yang mempunyai sayap. Rama rama dikenali kerana warnanya yang sangat menarik dan juga coraknya yang amat cantik. Ia juga boleh dijumpai dalam pelbagai saiz dan spesis di serata dunia.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: