mersing

Mersing adalah salah satu daerah di Johor Bahru dan terkenal di kalangan pelancong tempatan dan asing. Ia dikenali sebagai titik pertukaran ke pulau-pulau indah seperti Pulau Tioman, Pulau Rawa dan banyak lagi melalui perkhidmatan feri di Jeti Mersing.

Bandar Mersing adalah sebuah bandar kecil tetapi kuno dengan beberapa permata tersembunyi yang patut dijelajahi.

Oleh itu, kali ini kami akan kongsikan dengan anda beberapa aktiviti yang boleh anda lakukan sekiranya anda bercuti ke Mersing. Jom kita lihat.

1. Aktiviti Menyelam Dan Jelajah Pulau Dalam Sehari

Aktiviti menyelam dan menjelajahi pulau adalah perkara terbaik yang boleh dilakukan di Mersing. Di sini, anda dapat menjelajah ke 5 pulau dalam masa satu hari sahaja, manakjubkan bukan?

Contoh perjalanan dalam sehari adalah di pantai Pulau Sibu Kukus, Pulau Tekek, Pulau LIMA, Pulau Mentinggi dan Pulau Shaz Resort Tinggi. Pakej yang termasuk biasanya pemindahan bot, makanan, peralatan snorkeling, makanan ikan, dan bantuan pemandu pelancong.

2. Bersiar-siar di persisiran pantai Mersing

Pantai Air Papan Mersing berjarak hanya 15 minit perjalanan dari bandar Mersing dan mudah untuk mendapatkan pengangkutan kereta ke sana. Ia adalah tempat yang popular kerana persisiran pantainya  yang putih.

Airnya juga cukup bersih untuk berenang dan bagus untuk menyejukkan diri dari cuaca panas. Selain itu, ia mempunyai tempat letak kenderaan yang luas dan anda juga dapat menemui sejumlah gerai makanan di sepanjang pantai.

3. Menikmati makanan laut

Terdapat beberapa restoran yang menawarkan makanan laut lazat dengan harga berpatutan. Kebanyakkan pulau-pulau luar pesisir tidak banyak menyajikan makanan laut segar.

Oleh itu, rebutlah peluang ini untuk merasai hidangan tempatan di Mersing. Penggemar makanan laut dapat menikmati makanan yang segar dan lazat sambil menikmati pemandangan laut yang cantik dan tenang.

4. Pengalaman Memancing di Ah Fatt Kelong

Tempat ini terletak di luar pesisir dan hanya mengambil masa sekitar 10 – 15 minit perjalanan feri dari Jeti Penyabong. Tempat ini turut menawarkan pakej 2 hari 1 malam dengan harga serendah RM180.

Antara pakej yang ditawarkan adalah penginapan tanpa katil tambahan dengan tilam, satu bantal dan satu selimut, makanan 5 hidangan setiap hari, kopi dan teh percuma, tv – astro, permainan mahjong, wifi, dan kipas.

Di sini juga menyediakan perkhidmatan lain seperti sewa pancing, umpan untuk memancing, snooker, dan sewa perahu untuk bersiar-siar.

5. Membeli-belah Produk Asli tempatan Mersing

Membeli cenderamata adalah perkara yang wajib dilakukan ketika melawat sesuatu tempat. Di tempat inilah anda boleh pergi ke kedai-kedai tempatan Mersing untuk membeli beberapa cenderamata dan makanan tempatan.

Berikut adalah beberapa kedai popular di kalangan pelanggan tetap yang mungkin ingin anda pertimbangkan untuk kunjungi:

1. Syarikat Keropok HJ Puteh

Produk yang ada:

  • Keropok Lekor Kering
  • Keropok Udang Kering
  • Keropok Ikan Bengkel Kering
  • Keropok Ikan Kering

2. Kuantan Seafood Mangrove Port Co. Ltd

Produk yang ada:

  • Sotong Kering
  • Ikan Teri Kering
  • Ikan Masin Kering
  • Cawan Ikan Kering
  • Pastri yang dibungkus

3. Syarikat Keropok HJ Ramli

Produk yang ada:

  • Potongan Keropok Lekor yang baru dibuat
  • Roll Keropok Lekor yang baru dibuat
  • Keropok Udang Kering
  • Keropok Ikan Bengkel Kering
  • Keropok Ikan Kering

4. Meng Huat Penghasilan Laut

Produk yang ada:

  • Sotong Kering
  • Ikan Masin Kering
  • Udang Kering
  • Keropok kering

6. Bersantai di Pusat Pelabuhan Mersing

MERSING RIVER MOUTH IMPROVEMENT WORKS, MERSING, JOHOR – ACSSB

Pusat Pelabuhan Mersing adalah seperti pusat sehenti untuk mendapatkan semua maklumat pelancongan yang anda perlukan dan terletak di seberang dermaga.

Pusatnya luas dan dilengkapi dengan penyaman udara, WiFi, bangku kayu, tandas bersih, beberapa gerai makanan dan kedai barang.

Pelabuhan Ini adalah tempat yang sangat baik untuk berehat sambil menunggu ketibaan perjalanan feri ke Pulau Tioman atau bot laju ke Pulau Rawa.

7. Kuil Hock Soon Berstruktur yang Indah

Kuil Hock Soon terkenal dengan reka bentuk ukiran seni bina yang luar biasa dan berusia lebih dari satu abad. Ia dibina sebagai kuil Tao yang didedikasikan untuk Tua Pek Kong yang diyakini sebagai Dewa Kemakmuran oleh orang Tao.

Sekiranya anda adalah salah seorang yang menghargai tempat bersejarah, ini adalah kuil yang mesti dikunjungi semasa anda berada di Mersing.

8. Mendaki Ke Puncak Gunung Arong

Sekiranya anda selalu ingin mendapatkan pengalaman mendaki buat kali pertama bersama anak-anak anda, di sini adalah tempat yang sesuai untuk anda. Selain mendaki, anda juga akan mendapat pendedahan tentang alam sekitar semsa aktiviti mendaki.

Gunung Arong adalah bukit kecil di Tanjung Resang (240m) dan memerlukan masa kurang dari satu jam untuk mendaki ke puncak. Anda juga boleh ke puncak melalui Kampung Tanjung Resang atau Pantai Teluk Gorek.

Di sekitar 15 minit berjalan kaki ke puncak anda akan menemui tempat yang disebut sebagai “Jambatan Kekasih”. Ia menawarkan pemandangan panorama Laut China Selatan dan pulau-pulau di sekitarnya.

Kesimpulan

Demikianlah aktiviti-aktiviti menarik yang anda boleh cuba di Mersing. Tempat-tempat di Mersing ini sangat seronok dikunjungi bersama anak-anak dan keluarga tersayang. Banyak pengalaman menarik yang boleh dirasai ketika bercuti di hujung minggu. Oleh itu, jangan lepaskan peluang anda berkungjung ke tempat ini!

Sumber:

https://www.sgmytaxi.com/things-to-do-in-mersing

http://johor.attractionsinmalaysia.com/Mersing.php

Summary
8 Aktiviti Yang Boleh Dilakukan Ketika Di Mersing
Article Name
8 Aktiviti Yang Boleh Dilakukan Ketika Di Mersing
Description
Mersing adalah salah satu daerah di Johor Bahru dan terkenal di kalangan pelancong tempatan dan asing. Ia dikenali sebagai titik pertukaran ke pulau-pulau indah seperti Pulau Tioman, Pulau Rawa dan banyak lagi melalui perkhidmatan feri di Jeti Mersing.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: