pulau pangkor

Pulau Pangkor adalah salah satu pulau yang popular di Malaysia. Kami kongsikan 8 aktiviti menarik di Pulau Pangkor bagi rujukan anda. Selamat membaca!  

#8 Pergi Menyelam di Pulau Sembilan

Pulau Pangkor adalah antara pulau terkecil dibandingkan dengan pulau-pulau lain di Malaysia. Namun, itu tidak menjadikan pulau ini kurang menarik bagi penyelam.

Pulau Sembilan sebenarnya adalah sekumpulan 9 pulau yang tidak berpenghuni dengan beberapa lokasi menyelam. Lubuk menyelam yang paling popular ialah White Rock. Arus boleh cukup kuat, jadi berhati-hati. Beberapa hidupan laut yang dapat anda temui di sini termasuk karang keras, ikan parrot, jack, barracudas dan bungkus kepala bonggol.

Perhatikan bahawa aktiviti menyelam di Pulau Sembilan biasanya diadakan sekitar November hingga Mac. Lebih baik mengatur perjalanan menyelam anda dengan pengiring dari Kuala Lumpur.

#7 Beri makan Burung Kenyalang di Sunset View Chalet

Burung Kenyalang adalah spesies paling unik di Malaysia. Makhluk berkaki gagah mempunyai paruh dua tingkat dan lebih mirip animasi daripada burung.

Ratusan makhluk besar ini tinggal di hutan Pulau Pangkor. Berpuluh-puluh terbang ke Sunset View Chalet setiap petang kira-kira jam 6:30 petang.

Pemilik rumah tumpangan memakan potongan pisang enggang dengan cara yang sama selama bertahun-tahun.

Bertolak sekitar jam 6:00 petang. Banyaknya Oriental Pied Hornbills dan Lesser Hornbills duduk dalam jangkaan pada kabel elektrik.

#6 Lawati Benteng Belanda yang lama

Sekiranya anda pernah mengunjungi kubu bersejarah lain di Malaysia, kubu Belanda di Pangkor akan kelihatan seperti pembinaan Lego berdinding tiga yang dipasang dari batu bata dan lubang yang usang untuk dilapisi tingkap.

Tetapi kubu yang dahsyat ini pada awalnya dibina oleh Belanda untuk menempatkan dan mempertahankan lombong timah yang diberikan oleh kesultanan Perak. Mungkin tidak kelihatan sekarang, tetapi tempat ini digunakan untuk menembak meriam.

#5 Terokai pulau dengan kayak

Teluk Nipah di pesisir barat adalah tempat sukan air. Penduduk tempatan menyewa semuanya, mulai dari jet ski hingga kano hingga kayak.

Cara paling berkesan untuk melihat keindahan Pangkor adalah dari laut dengan berkayak.Mulakan dengan menjelajah perairan cetek di Teluk Nipah. Kayak ke Pantai Coral melalui perairan yang lembut. Kemudian menuju ke utara menuju bukit yang curam dan temui teluk-teluk yang tersembunyi.

Sewa peralatan snorkeling dan bawa bersama anda. Pangkor Utara menjadi tuan rumah kehidupan laut paling aktif di pulau ini.

#4 Temui dunia laut dalam perjalanan snorkeling

Pulau Pangkor mempunyai beberapa perairan yang paling tenang dan jernih di Malaysia.

Sumatera yang berdekatan mengambil kekuatan penuh dari Lautan Hindi. Gelombang menurun menjadi gulungan lembut ketika sampai di Pangkor.

Ini membolehkan terumbu karang tumbuh subur, yang berfungsi sebagai tempat pembiakan spesies ikan tropika yang tidak terhitung jumlahnya. Parrotfish hijau dan merah jambu berenang di atas karang berwarna dan geometri.

Sewa peralatan snorkeling di Teluk Nipah. Keluar solo ke perairan lembut di sepanjang pantai barat dan utara. Atau berbelanja secara meluas dan temui lubuk rahsia.

#3 Jelajah hutan di Bukit Pangkor

Memerlukan waktu sekitar satu jam untuk mendaki Bukit Pangkor. Hutan hujan tebal, rimbun, dan teduh, panggilan cengkerik menenangkan, dan kera mesra bahkan mungkin memikat anda dengan kehadiran mereka.

Penanda jalan di sepanjang jalan memudahkan anda mengukur lokasi anda. Ketika anda dalam perjalanan ke bawah, anda juga dapat menyusuri jalan menuju Pasir Bogak (walaupun ini mungkin agak berat bagi mereka yang mengalami masalah fizikal).

#2 Menghayati warna dan karisma Bandar Pangkor

Bandar Pangkor terdiri daripada satu jalan dengan segelintir kafe dan restoran.

Bersiar-siar di rumah kedai dan cari cenderamata atau makanan ringan. Atau lihat kedai-kedai antik dengan peninggalan terlupa dari generasi sebelumnya.

Saksikan kehidupan seharian penduduk pulau. Ke utara ke perkampungan nelayan kecil. Kagumi rumah-rumah yang berwarna-warni dan kehidupan mereka yang lebih perlahan.

Lihatlah ke arah kampung-kampung yang penuh keretakan ketika bot nelayan berlayar masuk dan keluar.

#1 Kuil Tao terbesar di Pulau Pangkor (dan replika Tembok Besar)

Gerbang biru dan merah yang besar menandakan pintu masuk ke Kuil Foo Lin Kong.

Kuil Tao berdiri di tengah-tengah Chinatown. Puluhan patung Buddha tembaga, artifak spiritual dan peninggalan Tao menghiasi bahagian dalamnya.

Tetapi apa yang membezakan Foo Lin Kong dari kuil-kuil lain di Malaysia adalah kebun yang menakjubkan.

Ikuti langkah di sebelah kanan dan cari replika Tembok Besar. Tangkap gambar ‘Rock of Fate’ yang misterius. Puncaknya ialah kolam penyu yang terletak di tengah tangga di sebelah kanan.

Semoga bermanfaat!

SUMBER

thecrazytourist.com/15-best-things-to-do-in-pangkor-island-malaysia/

travelblog.expedia.com.my/asia/malaysia/pangkor-island-activities/

https://www.pulau-pangkor.com/

Summary
8 Aktiviti Menyeronokkan Di Pulau Pangkor!
Article Name
8 Aktiviti Menyeronokkan Di Pulau Pangkor!
Description
Pulau Pangkor adalah salah satu pulau yang popular di Malaysia. Pulau Pangkor adalah antara pulau terkecil dibandingkan dengan pulau-pulau lain di Malaysia. Namun, itu tidak menjadikan pulau ini kurang menarik bagi penyelam.Disini, kami kongsikan 8 aktiviti menarik di Pulau Pangkor bagi rujukan anda. Selamat membaca!
Publisher Name
CeriaSihat
Tagged: