Tempat Menarik Di Penang

Tempat menarik di Penang? Anda sememangnya berada di tempat yang betul pada masa yang tepat.

Negeri Pulau Pinang terdiri daripada sebuah pulau dan semenanjung yang saling bersambung dengan dua jambatan terpanjang di Malaysia.

George Town adalah ibu kota Pulau Pinang yang telah menjadi destinasi pelancongan utama di Malaysia kerana seni bina kolonialnya, kaitannya dengan Perang Dunia II dan pemandangan hijau yang merangkumi segalanya dari kebun raya formal hingga ke hutan tropika.

Sekiranya anda mencari idea bagaimana menghabiskan masa sebaik sahaja anda tiba di Malaysia, berikut adalah tempat-tempat menarik yang ada di Pulau Pinang.

Habitat Penang Hill

Habitat Penang Hill adalah destinasi hutan hujan yang akan membawa anda ke jantung hutan dan membolehkan anda merasai sendiri segala suara, warna, dan bau semula jadi yang ada di hutan. Pertemuan pertama anda dengan alam semula jadi ini adalah melalui jejak alam sepanjang 1.6 kilometer yang menembusi hutan kuno yang berada di atas bukit bergulir dan jauh di atas Laut Andaman. Semuanya dapat anda lihat dari beberapa titik pengamatan di sepanjang jejak alam tersebut.

Untuk pemandangan sekitar yang lebih menakjubkan, pengunjung boleh berjalan-jalan di Langur Way Canopy Walk yang berada 15 meter di udara dengan panjang 230 meter, ianya melengkung dengan lembut di sekitar dan melalui pepohonan.

Bagi mereka yang ingin melihat George Town, serta hutan di sekitarnya, tempat terbaik adalah melalui Curtis Crest Tree Top Walk, platform melingkar dengan pemandangan 360 darjah dan merupakan titik tertinggi di pulau ini. Lawatan khas yang dipandu oleh para naturalis dilakukan di sini ketika matahari terbenam, ketika anda dapat melihat bukan hanya berbagai warna yang menakjubkan di langit, tetapi juga melihat sekilas tupai merah, kelawar, dan tokek Pulau Pinang.

Jeti klan, George Town

Jeti klan adalah salah satu kawasan bersejarah yang paling penting di Pulau Pinang. Ianya adalah sebuah kampung tradisional yang terdiri daripada struktur dan rumah yang dibina dengan tiang di atas air.

Jeti klan adalah jenis penempatan air yang sangat unik yang dibuat oleh pendatang Cina pada akhir abad ke-19. Pada asalnya, mereka terdiri dari struktur tunggal yang digunakan sebagai gudang kecil di mana pemuatan dan pemunggahan produk dan bahan seperti kayu bakar, arang, dan pengangkutan kapal untuk perdagangan atau industri tertentu berlaku. Selama bertahun-tahun, keluarga yang ada di situ (atau klan) mengambil alih industri tertentu dan secara tidak rasmi menuntut kawasan dermaga tertentu, dengan setiap klan semakin besar dan membangun hingga lebih banyak pondok akhirnya didirikan di sepanjang jalan.

Kini terdapat enam jeti di perairan tersebut. Semuanya masih menjadi rumah keturunan Cina dan dianggap sebagai peringatan sejarah industri yang membantu membentuk Pulau Pinang. Walaupun jeti-jeti itu secara teknikalnya adalah milik peribadi untuk tempat tinggal keluarga yang ada di situ, sebahagian besar jeti menyambut pengunjung untuk memperlihatkan kuil tempatan mereka, mengambil foto matahari terbenam di atas air dan merasai jalan nostalgia di atas jalan di sekitar rumah-rumah panggung.

Entopia by Penang Butterfly Farm

Entopia adalah ladang rama-rama baru di Pulau Pinang, sebuah konservatori kaca besar di mana lebih daripada 15,000 rama-rama terbang bebas tinggal di antara air terjun, kehijauan tropika yang subur, dan menghasilkan semula ciri-ciri semula jadi.

Perjalanan melintasi rumah hijau menawarkan banyak peluang untuk melihat rama-rama dengan elemen semula jadi, termasuk gua kecil, taman liar, kawasan halaman belakang, dan banyak lagi. Acara khas sepanjang hari membolehkan pengunjung berinteraksi dengan rama-rama dari jarak dekat dan mengetahui tentang spesies yang unik dan jarang ditemui.

Entopia terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu Natureland dan Cocoon. Natureland adalah vivarium taman hidup yang merangkumi kawasan rama-rama utama, serta kolam dan tempat khusus di mana penyu, katak, iguana, dan sejumlah serangga besar hidup. Cocoon adalah pusat penemuan Entopia, di mana pengunjung dapat mengetahui dengan lebih lanjut mengenai rama-rama dan mengambil bahagian dalam aktiviti secara langsung.

Pusat dua tingkat ini juga menawarkan program pembelajaran alam semula jadi yang bertempoh singkat untuk kanak-kanak dan orang dewasa.

Pasar Malam Batu Ferringhi

Dibuka sehingga tengah malam setiap hari, pasar malam yang besar ini dengan lebih dari 100 gerai dan dipenuhi dengan kepelbagaian adalah tempat yang tepat untuk membeli cenderahati tradisional, termasuklah cetakan batik, piring lakuer dan lampu kertas halus. Terdapat banyak peluang untuk mencari salinan jenama pakaian, jam tangan dan dompet yang terkenal, serta barangan kecil-kecilan yang lain.

Terdapat juga restoran dan gerai makanan di jalan-jalan, di mana anda berpeluang untuk mencuba beberapa juadah seperti teochew chendol dan ais kisar dengan jeli beras hijau dan santan.

Taman Negara Pulau Pinang

Taman Negara Pulau Pinang mungkin salah satu yang terkecil di dunia dengan keluasan hanya 23 kilometer persegi, tetapi masih terdapat lima habitat yang sangat berbeza dengan lebih dari 400 spesies tumbuhan yang berbeza yang ada di taman ini. Selain hutan dan hutan bakau, terdapat juga pantai laut yang panjang dengan pohon-pohon kayu, pasir putih dan habitat pesisir.

Taman ini terkenal dengan lintasannya yang banyak, dengan lintasan berliku-liku untuk masuk ke hutan dan di sepanjang garis pantai menuju ke mercu tanda seperti mercusuar Muka Head, yang hanya dapat dituju melalui trek curam ke atas bukit di hujung Pantai Monkey. Semua jalan di taman ini telah ditinggalkan dalam keadaan asalnya, kecuali penambahan tangga dan tali konkrit di kawasan tertentu untuk membantu pendaki meneruskan perjalanan pada keadaan-keadaan tertentu.

Taman Botani Pulau Pinang

Walaupun kebun botani seluas 30 hektar ini sering disebut sebagai “Taman Air Terjun”, tidak ada air terjun pun sebenarnya di dalam taman ini. Air terjun Pulau Pinang terletak berdekatan tetapi di harta tanah persendirian dan satu-satunya cara untuk mengunjunginya adalah dengan menyertai lawatan bulanan khas oleh pertubuhan bukan kerajaan tempatan.

Taman ini mengambil bahagian dalam program penyelidikan dan pemuliharaan, tetapi juga menawarkan persekitaran rekreasi di mana para pengunjung dapat mengikuti jejak untuk trekking atau joging hutan, menjelajahi hutan hujan tropika yang luas, atau menemui banyak spesies pakis yang jarang ditemui, taman herba, dan orkidarium bertempat di sini. Beberapa laluan pendakian untuk sampai ke Bukit Penang yang jauhnya lebih dari satu jam.

Monyet ekor panjang dan tupai raksasa hitam, juga antara hidupan yang boleh anda temui serta banyak spesies kupu-kupu juga ada di sini.

Kereta Api Kabel Bukit Pulau Pinang, Bukit Bendera

Dibina pada tahun 1923 dan dibaik pulih sepenuhnya pada tahun 2010, Penang Hill Railway yang mempunyai landasan terowong paling curam di dunia mendaki Bukit Pulau Pinang dan menawarkan pemandangan terbuka yang hijau dan indah hingga ke bandar. Walaupun pendakian asalnya memerlukan masa sekitar 30 minit, sekarang hanya memerlukan waktu antara lima minit, iaitu waktu terpendek tanpa berhenti hingga 25 minit, iaitu waktu paling lama jika kereta kabel berhenti di stesen pertengahan (hanya atas permintaan) dalam perjalanan ke puncak.

Kereta kayu dengan tempat duduk kelas pertama dan kedua adalah sudah lama. Hari ini, penumpang boleh menaiki bukit dengan kereta api berhawa dingin moden yang dapat membawa 100 penumpang pada satu masa. Setelah berada di stesen teratas, pengunjung boleh melangkah ke dek tontonan, melihat galeri, atau menikmati makanan ringan di kafe atau dewan makanan.

SUMBER

https://www.planetware.com/malaysia/top-rated-tourist-attractions-in-penang-mal-1-4.htm

https://thehabitat.my/contact.php

http://www.penang.ws/penang-attractions/clan-jetties.htm

https://tripcarte.asia/blog/2020/01/18/entopia-by-penang-butterfly-farm/

https://www.sinarharian.com.my/article/103753/EDISI/Utara/Kereta-kabel-Bukit-Bendera-beroperasi-semula

https://ms.advisor.travel/poi/Taman-Botani-Pulau-Pinang-27839

Summary
7 Destinasi Tarikan Pelancongan di Penang Yang Wajib Anda Kunjungi!
Article Name
7 Destinasi Tarikan Pelancongan di Penang Yang Wajib Anda Kunjungi!
Description
Tempat menarik di Penang? Anda sememangnya berada di tempat yang betul pada masa yang tepat.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: