petua hilangkan sakit tekak
Sakit tekak adalah kesakitan, kegatalan atau kerengsaan tekak yang sering bertambah buruk semasa anda menelan. Penyebab sakit tekak (faringitis) yang paling biasa adalah jangkitan virus, seperti selesema.

Sakit tekak adalah kesakitan, kegatalan atau kerengsaan tekak yang sering bertambah buruk semasa anda menelan. Penyebab sakit tekak (faringitis) yang paling biasa adalah jangkitan virus, seperti selesema. Sakit tekak yang terjadi disebabkan virus akan hilang dengan sendirinya.

Anda mungkin pernah mengalami gejala sakit tekak sepanjang hayat anda. Rasa gatal, rasa menggaru, dan terbakar ini pastinya tidak menyenangkan, terutama jika disertai dengan gejala lain dari selesema atau virus yang lebih serius. Sakit tekak boleh benar-benar menyukarkan kehidupan anda.

Walaupun sakit tekak adalah tidak begitu serius dan memerlukan anda berjumpa dengan doktor, ia masih menyakitkan dan boleh mengelakkan anda daripada tidur dengan nyenyak. Nasib baik, anda boleh menggunakan ubat di rumah untuk melegakan kesakitan dan kerengsaan.

Mari lihat beberapa petua hilangkan sakit tekak semula jadi untuk memberi kelegaan yang cepat.

Petua Hilangkan Sakit Tekak

1. Madu

Madu adalah salah satu ubat terbaik untuk melegakan sakit tekak kerana sifat antibakteria semula jadi yang memungkinkannya bertindak sebagai penyembuh luka. Ia juga dengan segera dapat memberikan kelegaan bagi kesakitan sambil membantu  mengurangkan keradangan. Madu juga dapat membunuh bakteria dan membantu melawan jangkitan virus. Sekiranya anda mengalami batuk yang teruk selain sakit tekak, madu juga boleh bertindak untuk merawat  batuk dengan berkesan. Campurkan dua sudu madu dengan segelas air atau teh suam dan kacau rata. Minum beberapa kali sehari mengikut keperluan anda.

2. Air garam

Berkumur dengan air garam yang suam dapat menenangkan sakit tekak dan memecahkan rembesan yang ada. Ia juga diketahui dapat membantu membunuh bakteria di kerongkong. Buat larutan air masin dengan setengah sudu teh garam dalam segelas air suam yang penuh. Berkumur dengan air garam dapat membantu mengurangkan bengkak dan menjaga kebersihan tekak. Selain itu, ia mesti dilakukan setiap tiga jam atau lebih.

3. Lemon

Sama seperti air garam dan madu, lemon sangat bagus untuk melegakan sakit tekak kerana ia dapat membantu memecahkan lendir dan mengurangkan rasa sakit. Malah, lemon yang kaya dengan Vitamin C dapat membantu meningkatkan sistem imun tubuh dan memberikannya lebih banyak kekuatan untuk melawan jangkitan. Campurkan satu sudu teh jus lemon ke dalam segelas air suam dan minum untuk melegakan sakit tekak dengan cepat.

4. Teh Chamomile

Teh chamomile secara semula jadi adalah menenangkan. Ia juga telah lama digunakan untuk tujuan perubatan, seperti melegakan sakit tekak. Seterusnya, ia sering digunakan kerana sifat anti-radang, antioksidan dan astringent yang ditawarkan. Beberapa kajian menunjukkan bahawa menyedut wap chamomile dapat membantu melegakan simptom selesema, termasuklah sakit tekak. Minum teh chamomile juga boleh memberikan faedah yang sama. Ia dapat merangsang sistem kekebalan tubuh untuk membantu tubuh melawan jangkitan yang menyebabkan sakit tekak tersebut.

5. Pudina

Pudina sememangnya terkenal dengan kemampuannya untuk menyegarkan nafas. Semburan minyak pudina yang dicairkan juga dapat melegakan sakit tekak. Pudina mengandungi menthol, yang membantu menipiskan lendir dan menenangkan sakit tekak dan batuk. Di samping itu, ia juga mempunyai sifat anti-radang, antibakteria, dan antivirus, yang dapat mendorong penyembuhan.

Jangan gunakan minyak pati tanpa mencampurkannya dengan minyak pembawa (carrier) seperti minyak zaitun, minyak badam manis, atau minyak kelapa yang dilembutkan. Bagi minyak pudina, campurkan lima titisan minyak pati dengan 1 auns minyak pembawa pilihan anda. Beringat juga bahawa anda tidak mengambil minyak pati.

6. Alat Pelembap (Humidifier)

Sekiranya anda melihat peningkatan keadaan sakit tekak disebabkan cuaca tertentu, mungkin sudah tiba masanya untuk anda melabur dalam alat pelembap atau humidifier. Udara kering, terutamanya semasa musim hujan mahupun musim panas yang melampau mungkin menjadi penyebab sakit tekak anda. Pelembap udara akan memastikan udara kekal lembap dan membuka sinus anda. Hidupkan pelembap dengan kabut sejuk untuk meningkatkan jumlah kelembapan di bilik anda. Selain itu, anda juga boleh letakkan satu sudu atau dua sapu wap atau larutan hidrogen peroksida untuk memberi kelegaan tambahan.

SUMBER

https://www.pennmedicine.org/updates/blogs/health-and wellness/2018/february/sore-throat

https://www.healthline.com/health/cold-flu/help-sore-throats#Remedies-for-a-sore-throat

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sore-throat/symptoms-causes/syc-20351635

Summary
Article Name
6 Petua Hilangkan Sakit Tekak di Rumah
Description
Sakit tekak adalah kesakitan, kegatalan atau kerengsaan tekak yang sering bertambah buruk semasa menelan. Jom ketahui petua hilangkan sakit tekak yang anda boleh buat di rumah sekarang.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: