zikir harian

Zikir harian adalah terapi kepada jiwa manusia, lebih-lebih lagi jika anda berada dalam kesusahan dan kegelisahan Ia adalah amalan untuk mendidik hati agar sentiasa ingat kepada Allah SWT.

Zikir adalah sangat digalakkan untuk diamalkan dalam kehidupan seharian agar kita  sentiasa dalam perlindungan tuhan. Oleh itu, kami kongsikan 5 zikir harian yang anda boleh amalkan.

Allah s.w.t ada menyebut dalam Al-Quran:

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati mendapat ketenangan

(Surah Ar-Ra’d, 13:28)

Zikir adalah mengingati Allah s.w.t dan dalam beberapa bentuk, menyatakan hasrat hati melalui bacaan dan doa.

Jika anda tidak biasa dengan bacaan zikir, mulakan dengan zikir yang mudah seperti SubhanAllah (Maha Suci Allah), Alhamdulillah (Segala puji bagi Allah), La ilaha illallah (tidak ada tuhan yang benar kecuali Allah) dan Allahu Akbar (Allah Maha Hebat) , bacakan ayat zikir ini dalam setiap tindakan yang anda lakukan.

Dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. disebutkan:

“Ucapan” Subhanallah (Maha Suci Allah), Alhamdulillah (Segala puji bagi Allah), La ilaha illallah (tidak ada tuhan yang benar kecuali Allah) dan Allahu Akbar (Allah Maha Hebat) ‘lebih sayang bagi saya daripada apa pun matahari terbit.”

(Diriwayatkan oleh Imam Muslim)

Anda boleh memilih zikir harian kegemaran anda untuk dibacakan semasa melakukan tugas anda atau anda boleh menggunakan Zikir lain yang terdapat dalam Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. pada waktu yang berlainan dalam sehari.

Langkah Menjadikan Zikir Sebagai Rutin

  • Jadikan Zikir sebagai keutamaan
  • Mula dengan zikir yang mudah
  • Istiqamah (konsisten)
  • Jadikannya mudah diakses
  • Minta pertolongan kepada Allah

Di sini kami kongsikan 5 zikir berupa ayat dan doa yang perlu diamalkan.

1)  Ayat Kursi

اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ، لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ، مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ، يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ، وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ، وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ، وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا، وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

Maksud: “Tiada yang berhak disembah melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus-menerus mengurus (makhlukNya). Dia tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang ada di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisiNya tanpa izinNya. Dia mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan di belakang mereka. Mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah itu meliputi langit dan bumi. Dia tidak merasa berat memelihara keduanya dan Dia Maha Tinggi lagi Maha Besar.

2) Membaca Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq Dan An-Nas Sebagai zikir harian

Surah ini merupakan surah Makkiyah dan mengandungi empat ayat. Dinamakan Al-Ikhlas kerana surah ini menegakkan kemurniaan tauhid kepada Allah Subhanahuwata’ala.

Maksud surah ini ialah tentang menegaskan kemurnian tauhid kepada Allah Subhanahuwata’ala dan menolak segala bentuk syirik kepada-Nya dan menjelaskan bahawa tidak ada sesuatu yang menyamai-Nya.

3) Membaca Sayyidul Istighfar

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

Maksud: “Ya Allah, Engkau adalah tuhanku. Tiada yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hambaMu. Aku akan sentiasa mentauhidkanMu semampuku dan aku yakin akan janjiMu. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan yang aku perbuat. Aku mengakui nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosaku. Oleh kerana itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”

4) Doa Dipermudahkan Urusan

يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ، وَأَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَدًا

Maksud: “Wahai tuhan Yang Maha Hidup, wahai tuhan yang Berdiri Sendiri, dengan rahmatMu aku meminta pertolongan, perbaikilah segala urusanku dan jangan diserahkan kepadaku sekali pun sekejap mata (tanpa mendapat pertolongan dariMu)

#5 – Doa Berlindung Dari Perkara Buruk

أَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ

Maksud: “Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk yang diciptakanNya.”

Masih terdapat banyak lagi zikir harian yang perlu anda amalkan. Selamat beramal!

Zikir-zikir ini disarankan untuk dibaca sebanyak 1000 kali sehari. Sekiranya anda masih tidak mampu untuk berzikr sebanyak itu, anda boleh mulakan dengan 100 sehari atau 20 kali pada setiap waktu solat. Apabila sudah selesa dengan dengan 100 kali sehari, anda boleh naikkan jumlah zikir secara berperingkat ke 200 atau 250 sehari. Selamat beramal !

SUMBER

https://muslim.sg/articles/8-ways-to-get-closer-to-allah

https://www.karyabestari.com/Artikel/1309/5-Zikir-Mudah-Yang-Boleh-Dibaca-Pada-Waktu-Petang-Jom-amal

Summary
5 Zikir Harian Untuk Ketenangan Jiwa
Article Name
5 Zikir Harian Untuk Ketenangan Jiwa
Description
Zikir adalah terapi kepada jiwa manusia, lebih-lebih lagi jika anda berada dalam kesusahan dan kegelisahan Ia adalah amalan untuk mendidik hati agar sentiasa ingat kepada Allah SWT.
Publisher Name
CeriaSihat
Tagged: