Jenis Gaya Renang Asas
Sama ada anda ingin belajar berenang untuk pertandingan, bersenam atau keselamatan, ianya adalah idea yang baik untuk mempelajari beberapa gaya renang yang berbeza kerana masing-masing menawarkan kelebihan tersendiri dalam situasi yang berbeza.

Sama ada anda ingin belajar berenang untuk pertandingan, bersenam atau keselamatan, ianya adalah idea yang baik untuk mempelajari beberapa gaya renang yang berbeza kerana masing-masing menawarkan kelebihan tersendiri dalam situasi yang berbeza.

Untuk pertandingan, fleksibiliti akan membolehkan perenang bersaing dalam pelbagai acara. Bagi faktor bersenam, otot yang berbeza digunakan untuk gaya renang yang berbeza, jadi mempelajari banyak jenis gaya memberikan latihan yang lebih komprehensif. Selain itu, untuk aspek keselamatan, jenis gaya renang yang berbeza dapat digunakan bergantung pada situasi bahaya tertentu. Ketika anda mula belajar berenang, ia pasti sukar untuk mengingat semua nama dan teknik gaya berenang. Jadi, mari lihat panduan mudah untuk memahami beberapa jenis gaya renang asas seperti di bawah.

1. ‘Front crawl’ / gaya bebas (freestyle)

Gaya ‘front crawl’ ini mungkin merupakan gaya renang pertama yang anda akan fikirkan tentang berenang. Ini biasanya disebut gaya bebas kerana kebanyakan perenang memilih untuk menggunakan gaya ini dalam acara gaya bebas kerana ini adalah jenis yang terpantas.

Untuk melakukannya, baring pada perut anda di dalam air. Mulakan dengan memutar tangan ke depan seperti kincir angin. Ini akan menolak air di belakang anda, mendorong anda ke hadapan. Kaki anda juga mesti menendang dengan gerakan turun naik, dan anda harus bernafas dengan setiap pergerakan tersebut.

Tetapkan masa untuk bernafas agar ia sesuai dengan pukulan berenang yang anda lakukan. Pusingkan kepala ke sisi semasa lengan anda berada dalam posisi pemulihan (di atas air). Jangan pusingkan badan terlalu jauh dan menghadap ke atas kerana ia boleh membuatkan anda tenggelam ke dalam air.

Kunci kejayaan: Sebilangan besar pergerakan ke hadapan anda berasal dari tangan anda. Jadi, jangan menendang terlalu kuat di mana jarak antara kaki anda hanyalah selebar 8 hingga 12 inci. Jaga permukaan air di antara mata dan garis rambut anda. Tarik nafas dengan memusingkan kepala untuk bernafas pada bahagian yang sama pada setiap kitaran.

2. Sidestroke’ (Gaya tepi)

Ini adalah gaya berenang yang lebih tradisional dan biasanya tidak digunakan dalam pertandingan berenang, tetapi ia masih merupakan gaya penting untuk dipelajari atas faktor keselamatan. Ia paling sering digunakan oleh penyelamat ketika mereka menyelamatkan seseorang, kerana gaya ini paling mudah dan membolehkan anda menarik sesuatu bersama anda.

Gaya ini melibatkan cara berenang di sisi, dengan mendorong diri anda ke depan dengan tendangan gunting dan gerakan lengan bergantian. Ini adalah salah satu gaya yang lebih mudah untuk dipelajari, dan boleh jadi waktu rehat yang baik daripada gaya renang lain jika anda ingin menambahkan lebih banyak variasi ke dalam rutin anda.

Salah satu cara untuk mengingati gaya ini adalah dengan membandingkannya dengan pengambilan epal. Lengan pertama anda akan meregang di atas kepala anda dan memilih sebiji epal, kemudian tangan anda akan bertemu di depan dada anda. Lengan pertama akan menyerahkan epal ke lengan kedua (bahagian badan yang berada di atas dan sebahagiannya keluar dari air). Lengan kedua pula akan menjangkau epal di belakang ketika lengan pertama sampai di atas kepala anda untuk mengambil epal yang lain.

Kunci kejayaan: Lakukan tendangan gunting dengan kaki untuk membuatkan anda bergerak semasa anda meletakkan tangan di antara pukulan dalam urutan tarik-luncur. Serta, pastikan anda menjauhkan hidung dan mulut anda dari air sepanjang masa.

3. ‘Backstroke’ (Gaya belakang)

Gaya renang ke belakang memerlukan pergerakan yang serupa seperti ‘front crawl’, tetapi ia dilakukan dengan bahagian belakang anda. Ini adalah gaya renang yang berguna untuk keselamatan, kerana kepala anda berada di atas air. Ia juga berguna untuk meningkatkan kekuatan otot belakang anda, terutamanya jika anda mengalami kecederaan. Doktor sering mengesyorkan gaya ini kepada individu yang mengalami masalah belakang kerana ini dapat memberikan senaman belakang badan yang hebat.

Untuk memulakan gaya renang ke belakang, mulakan di belakang anda. Tangan anda akan menolak angin dari badan anda untuk mendorong anda ke belakang semasa mereka berada di bawah air. Kaki anda juga mesti menendang dengan gerakan turun naik.

Jaga badan anda dan kekal selurus mungkin, dengan sedikit penurunan di bahagian bawah badan untuk memastikan kaki anda di bawah air. Jangan biarkan pinggul anda terlalu rendah atau badan anda terlalu bengkok kerana ini boleh melambatkan anda. Dekatkan kaki anda bersama dan gunakan gerakan dari pinggul anda untuk mendapatkan tendangan yang lebih kuat.

Kunci kejayaan: Apabila tangan anda memasuki air, bengkokkan tangan ke siku dan tekan air ke arah kaki anda. Luruskan lengan anda semasa meninggalkan air, tetapi tenangkan tangan, pergelangan tangan, lengan dan otot belakang. Gunakan gerakan tendang naik turun seperti gerakan ‘front crawl’.

4. ‘Breaststroke’

‘Breaststroke’ adalah gaya renang kompetitif yang paling lambat, dan ia adalah gaya renang yang paling banyak dipelajari. Ia sering diajarkan kepada perenang pemula kerana tidak memerlukan anda meletakkan kepala di bawah air. Namun, dalam perenang yang kompetitif, perenang boleh menundukkan kepala dan bernafas pada titik-titik yang ditentukan dalam gaya ini.

Untuk melakukan gaya ini, mulakan dengan perut menghadap ke bawah di dalam air. Gerakkan tangan anda dalam separuh bulatan di hadapan badan. Ia akan kelihatan seperti katak. Kaki anda pula akan melakukan sepakan pantas. Bawanya ke arah badan anda kemudian gerakkan kaki anda dalam separuh bulatan ke luar.

Tetapkan setiap pukulan lengan agar ia bersesuaian dengan pergerakan kaki anda bagi mendapatkan dorongan yang lebih berkesan. Regangkan lengan semasa kaki menendang, dan luruskan kaki sambil lengan mendorong anda ke hadapan. Dengan cara ini, akan ada pergerakan untuk ke hadapan yang berterusan.

Kunci kejayaan: Hembus nafas dengan perlahan semasa berada di bawah air. Ambil nafas dengan cepat tetapi kuat semasa anda mengangkat dagu anda keluar dari air. Buat bentuk jantung terbalik dengan tangan anda dan tetapkan masa pergerakan anda sehingga lengan dan kaki anda meregang sepenuhnya pada masa yang sama.

5. ‘Butterfly’ (Rama-rama)

‘Butterfly’ atau gaya rama-rama adalah gaya renang lanjutan yang memberikan senaman yang sangat baik. Ia lebih sukar dan melelahkan untuk dipelajari, tetapi juga sangat menggembirakan. Ini adalah gaya renang kedua terpantas bagi gaya persaingan, dan kadangkala dapat mencapai kelajuan lebih pantas daripada ‘front crawl’.

Untuk melakukannya, mulakan dengan perut anda menghadap ke dasar kolam. Bawa tangan anda pada masa yang sama ke atas kepala anda. Tolak mereka ke dalam air untuk mendorong diri anda ke hadapan. Kemudian ulangi langkah sama. Kepala anda akan naik dan turun di atas permukaan air. Sementara itu, kaki anda harus tetap bersama dan lurus semasa anda menendang. Ini adalah tendangan lumba-lumba, yang kelihatan seperti ekor lumba-lumba.

Masa terbaik untuk menarik nafas adalah ketika lengan anda baru mula keluar dari air, iaitu sebelum anda memulakan daya maju ke depan. Angkat kepala anda dengan lurus di hadapan anda semasa bergerak dan jangan pusingkan kepala ke sisi.

Kunci kejayaan: Pastikan anda menguasai gaya renang lain terlebih dahulu sebelum mencubanya. Di samping itu, anda dapat mempelajarinya dalam tiga bahagian iaitu (1) corak pergerakan umum dengan menggoyangkan dada dan pinggul ke atas dan ke bawah secara bergantian, (2) tendangan lumba-lumba dan gerakan lengan dan (3) gabungan semua sekali.

SUMBER

https://adelaideaquaticcentre.com.au/blog/the-4-swimming-styles-you-need-to-know/

https://www.shape.com/fitness/cardio/different-swimming-strokes

https://www.shape.com/fitness/cardio/different-swimming-strokes

Langgani buletin kami dan dapatkan berita terbaru mengenai kesihatan serta promosi-promosi rakan kami.

Summary
5 Jenis Gaya Renang Asas
Article Name
5 Jenis Gaya Renang Asas
Description
Ianya adalah idea yang baik untuk mempelajari beberapa gaya renang asas yang berbeza kerana masing-masing menawarkan kelebihan tersendiri.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *