cara banyakkan susu badan

Penyusuan susu ibu boleh memberi tekanan kepada ibu baru, terutamanya jika anda bimbang untuk menghasilkan susu ibu yang mencukupi bagi memastikan bayi bahagia dan sihat. Jadi, bagaimana cara banyakkan susu badan ?

Tidak seperti pemberian susu botol, di mana anda dapat mengetahui dengan tepat berapa banyak bayi anda minum, penyusuan bayi adalah “buta”; payudara anda tidak tembus pandang, jadi anda tidak tahu berapa banyak susu yang anda ada dan berapa banyak bayi anda minum.

Itu mungkin menyebabkan beberapa ibu baru tertanya-tanya: Adakah saya cukup menghasilkan susu? Adakah bayi saya cukup makan, atau bekalan susu saya rendah? Berikut adalah 5 cara banyakkan susu badan.

Cara Banyakkan Susu Badan

Urut Payudara Semasa Menyusu atau Mengepam


Anda boleh mempelajari cara mudah untuk mengurut dan memampatkan bagi mengeluarkan lebih banyak susu dengan setiap sesi menyusu atau mengepam.

Seawal bulan ke-3 kehamilan, payudara anda mula bersiap untuk menyusu, mengembangkan tisu kelenjar yang diperlukan untuk menghasilkan susu dan meningkatkan jumlah saluran susu di payudara anda.

 Menjelang akhir trimester kedua, badan anda (luar biasa) mampu menyusu dan setelah bayi anda dilahirkan, hormon yang disebut prolaktin memberi isyarat pengeluaran susu, dan hormon lain, oxytocin, menyebabkan sel-sel otot kecil di payudara berkontraksi, mendorong susu keluar.

Oleh itu, dengan mengurut payudara semasa menyusu atau mengepam, anda membantu otot-otot kecil bagi penghasilan dan pengeluaran susu.

Makan dan Minum Lebih Banyak

Seperti sibuk mengurus bayi yang baru lahir, anda harus belajar bahawa untuk meningkatkan bekalan susu ibu menyusu wajib mengutamakan makan dan minum yang cukup sepanjang hari.

Tidak ada yang dapat mengisi bekalan susu lebih cepat sekiranya lapar atau dehidrasi. Jika perlu membawa membawa makanan dan botol air ke mana sahaja anda pergi, supaya anda selalu ingat untuk terus makan dan minum.

Meluangkan waktu antara waktu makan (hingga empat jam, misalnya) mungkin lebih mudah bagi ibu baru, tetapi ini boleh bermakna payudara anda tidak cukup terangsang untuk menghasilkan susu yang mencukupi.

Ibu yang menyusu memerlukan lebih banyak kalori daripada wanita yang tidak menyusu, tetapi ia harus kalori berkhasiat, bukan kalori kosong yang boleh didapati dalam makanan olahan, gula dan produk gandum / bijirin.

Dapatkan Lebih Banyak Rehat

Ketika seorang wanita yang baru saja melahirkan, salah satu perkara terakhir yang ingin anda bimbangkan adalah mempunyai susu yang cukup untuk memberi makan bayi anda.

Lebih buruk lagi, ini berpotensi memberi kesan seumur hidup. Sekiranya bekalan ibu jatuh menyebabkan bayi lapar dan kecewa, anda mungkin merasa putus asa, atau seperti gagal sebagai ibu kerana tidak membuat susu yang cukup untuk bayinya.

Tidur malam yang nyenyak atau tidur siang yang nyenyak dapat membuat keajaiban pada bekalan susu anda. Apabila anda menggunakan tenaga secara maksimum, badan anda akan haus.

Memastikan anda berehat sebaik mungkin dapat membantu tubuh anda beroperasi pada tahap optimum dan dapat membantu meningkatkan pengeluaran susu.

Tawarkan Kedua-dua Sisi Semasa Menyusu

Walaupun bayi anda kelihatan tidak berminat, cuba berikan kedua-dua payudara semasa menyusui. Ini akan merangsang pengeluaran susu.

Sekiranya bayi anda terlalu mengantuk, cubalah menanggalkan pakaiannya dan menggeleteknya sehingga dia kembali segar. Pilihan lain adalah mengepam bahagian payudara yang bayi anda tidak disusui.

Sekiranya bayi anda adalah penyusu yang mengantuk, beralih antara payudara semasa menyusu untuk memastikan masing-masing mendapat masa menyusu yang mencukupi.

Cuba “power pumping”

Cara yang baik untuk meningkatkan bekalan susu anda dengan cepat adalah dengan menggunakan power pump. Pada asasnya anda boleh mengepam:

  • selama 2-3 hari berturut-turut
  • mengepam selepas setiap sesi penyusuan selama 10-20 minit.

 Ini mengosongkan payudara dan memberi isyarat sepenuhnya kepada badan anda untuk menghasilkan lebih banyak susu. Sekiranya anda sudah mengepam secara eksklusif, anda boleh mencapainya dengan mengepam lebih kerap dan lebih lama selama 2-3 hari. Mungkin memerlukan masa hingga seminggu untuk melihat hasilnya.

Rujukan

https://www.premamawellness.com/blogs/blog/how-to-boost-your-milk-supply-fast-tips-from-a-twin-mom

https://www.whattoexpect.com/poor-milk-supply-breastfeeding.aspx

Summary
5 cara banyakkan susu badan untuk para ibu !
Article Name
5 cara banyakkan susu badan untuk para ibu !
Description
Penyusuan susu ibu boleh memberi tekanan kepada ibu baru, terutamanya jika anda bimbang untuk menghasilkan susu ibu yang mencukupi bagi memastikan bayi bahagia dan sihat. Jadi, bagaimana cara banyakkan susu badan ?
Author
Tagged: