tanda awal bersalin

Sekiranya anda sedang sarat hamil dan menunggu masa untuk bersalin, anda pasti tertanya-tanya, apakah tanda awal bersalin? Kali ini, kami akan kupas isu ini untuk bakal-bakal ibu di luar sana.

Menunggu kelahiran bayi anda adalah perkara yang mendebarkan dan menyeronokkan, lebih-lebih lagi bagi ibu yang hamil anak pertama. Ya lah, bak kata orang, pengalaman baru dalam kehidupan.

Perkara yang sering menjadi tanda tanya dari awal kehamilan sehingga penghujung trimester ketiga bagi para bakal ibu adalah tanda awal bersalin.

Jadi, untuk menghilangkan kegusaran anda dan soalan-soalan yang sering bermain di fikiran anda, berikut adalah 13 tanda awal bersalin yang anda perlu tahu.

tanda awal bersalin

1. Peningkatan Berat Badan

Sebahagian wanita kehilangan berat badan sehingga 3 paun atau 1.4 kilogram sebelum bersalin kerana air ketuban pecah dan kekerapan membuang air kecil.

Walaupun begitu, anda akan dapat memperhatikan bahawa berat badan anda akan berhenti meningkat menjelang akhir trimester ketiga.

2. Keletihan

Biasanya, anda akan merasa cepat letih pada akhir trimester ketiga. Walaupun anda sukar untuk berehat disebabkan oleh faktor kehamilan, tetapi, cubalah sebaik anda untuk berehat.

Hal ini kerana, anda akan memerlukan tenaga yang banyak pada masa akan datang, lebih-lebih lagi semasa bersalin dan waktu selepas bersalin.

3. Keputihan

Salah satu tanda bahawa waktu bersalin anda sudah dekat adalah peningkatan keputihan.

Semasa badan anda melakukan pelinciran saluran kelahiran anda, kemungkinan faraj anda mengeluarkan lebih banyak lendir dan juga keputihan.

4. Rasa Dorongan Untuk ‘Bersarang’

Satu lagi tanda awal bersalin yang paling biasa adalah kehadiran tenaga dan dorongan untuk ‘bersarang’.

Dorongan ini terdiri daripada keinginan untuk mengatur, membersihkan, dan mempersiapkan bayi. Walaupun anda merasakan kekuatan tenaga secara tiba-tiba ini, cubalah untuk tidak terlalu banyak melakukan kerja fizikal.

5. Cirit Birit

Walaupun ini mungkin merupakan salah satu tanda awal bersalin yang paling tidak menyenangkan, ia adalah cara lain yang digunakan oleh badan anda untuk memberitahu anda bahawa hari besar akan datang dan hampir tiba.

Kira-kira satu atau dua hari sebelum bersalin, prostaglandin mula melembutkan serviks anda untuk membantu memudahkan proses kelahiran.

Walau bagaimanapun, hormon ini juga boleh menyebabkan cirit-birit. Ini jelas menunjukkan bahawa proses ini akan mengosongkan usus anda dan membiarkan rahim anda menguncup dengan lebih mudah semasa proses bersalin.

6. Sakit Belakang

Selain mengalami masalah ginekologi yang biasa, wanita juga mengalami kesukaran semasa hamil, dan sakit belakang adalah contoh yang paling kerap berlaku.

Walaupun sakit belakang akan datang dan pergi, ia boleh menjadi salah satu tanda awal bersalin jika kesakitan belakang anda bertambah teruk.

7. Sendi Longgar

Hormon lain yang meningkat ketika proses bersalin hampir bermula adalah relaxin. Ia bukan sahaja membantu pelvis anda melebar, tetapi juga mempengaruhi bahagian sendi anda yang lain.

Oleh itu, ada kemungkinan anda akan merasa lebih sihat daripada biasa.

8. Bayi Turun

Sebagai persediaan untuk kelahiran, kepala bayi akan mula jatuh ke pelvis. Ini boleh berlaku di mana saja dari beberapa minggu hingga beberapa jam sebelum proses kelahiran bermula, dan ia disebut sebagai keringanan.

Akibatnya, anda mungkin merasa tidak selesa pada pelvis dan mengalami peningkatan kencing yang menyebabkan anda sering ke tanda untuk membuang air kecil.

9. Dilatasi Serviks

Di hujung rahim anda, terdapat sambungan tebal yang disebut serviks. Walaupun ia kekal panjang dan tertutup semasa kehamilan, serviks menjadi lebih pendek dan kurus ketika waktu bersalin semakin dekat.

Walaupun serviks anda juga mulai melebar dan terbuka, anda tidak akan merasakan tanda-tanda sebelum bersalin ini.

Oleh itu, doktor anda akan melakukan pemeriksaan dan memeriksa pelebarannya, kerana itulah yang dilakukan oleh OBGYN. Akhirnya, serviks anda akan melebar 10 cm tepat sebelum kelahiran.

10. Berlaku Pendarahan

Setelah serviks anda mula melebar, lendir-lendir yang melekit yang menutupnya akan mula hancur. Oleh itu, satu lagi tanda awal bersalin adalah adanya pelepasan darah yang tebal beberapa hari sebelum bersalin.

Walaupun berlaku pendarahan, warnanya tidak akan berwarna merah terang, jadi pastikan segera menghubungi doktor jika anda melihat darah yang berwarna merah terang.

11. Loya atau Mual

Ini adalah satu lagi tanda awal bersalin yang mungkin berlaku pada tubuh anda.

Sistem pencernaan memerlukan banyak tenaga untuk berfungsi dan tubuh anda memerlukan tenaga itu semasa bersalin. Mual juga disebabkan oleh tahap prostaglandin yang lebih tinggi dan menjadikan sistem pencernaan anda kosong sehingga selepas kelahiran bayi anda.

Sekiranya anda merasa mual dengan muntah, demam, kekejangan perut, atau cirit-birit, anda harus mendapatkan bantuan perubatan sekiranya anda dijangkiti virus perut.

Gejala-gejala ini bukanlah tanda-tanda persalinan sudah dekat tetapi dehidrasi boleh merumitkan kehamilan dan kelahiran anda, jadi segera berjumpa doktor.

12. Air Ketuban Pecah

Walaupun air ketuban pecah adalah antara tanda awal bersalin yang sering ditunjukkan dalam kebanyakan filem, hanya 10% wanita mengalami tanda ini.

Sekiranya anda berada di akhir kehamilan dan air ketuban anda pecah, ini adalah salah satu tanda yang lebih jelas bahawa tempoh bersalin anda mungkin berlaku dalam 24 hingga 48 jam lagi.

Kajian menunjukkan 70-90% wanita yang pecah air ketuban akan bersalin dalam dua hari akan datang, dan kebanyakan mereka bersalin dalam tempoh 24 jam akan datang.

Walaupun biasanya dikenali sebagai ‘air pecah’, sebenarnya kantung ketuban di sekitar bayi yang pecah dan cairan ketuban dilepaskan.

Cecair ketuban penuh dengan hormon yang mencetuskan proses bersalin. Ketika cairan mengalir ke bawah, otak wanita menerima pesan untuk mempercepat tindakan yang akan menghasilkan tenaga untuk bersalin.

13. Braxton Hicks

Tanda awal bersalin yang paling terkenal adalah kontraksi. Namun, terdapat pelbagai jenis kontraksi yang sukar dibezakan.

Kontraksi Braxton Hicks dilihat sebagai ‘kontraksi latihan’. Ia menyiapkan atau membuat rahim dan bayi anda bersedia untuk proses kelahiran yang bakal berlaku.

Pengecutan Braxton Hicks terasa seperti perut anda terasa memerah dan menjadi kencang selama 20 saat atau lebih lama. Mereka biasanya tidak menyakitkan, dan anda mungkin merasakan sedikit ketidakselesaan atau tekanan.

Anda boleh mengalami Braxton Hicks dari 20 minggu, atau lebih baru, tetapi anda mungkin tidak menyedarinya sehingga anda hamil hampir 34 minggu.

Mempunyai kontraksi latihan yang lebih kerap dan kuat dapat menunjukkan bahawa anda hampir bersalin. Ini adalah ketika serviks anda mulai kurus dan melebar, kerana ia sedang bersiap untuk bersalin.

Sekiranya anda mengalami tanda-tanda di atas, ia mungkin tanda awal bersalin dan anda mungkin akan bersalin tidak lama lagi. Perhatikan tanda-tanda yang mungkin berlaku pada tubuh anda supaya anda dapat membuat persediaan awal untuk kelahiran bayi anda nanti.

Sumber:

https://www.personalobgyn.com/single-post/what-are-some-signs-that-labor-is-nearing

https://www.bellybelly.com.au/pregnancy/7-signs-that-labor-is-24-to-48-hours-away/

https://justsimplymom.com/2021/02/17/when-will-i-go-into-labor-8-signs-that-labor-is-close/

https://media.ohbulan.com/2020/04/media_1735aadf7a99f14e68a50721815b706b.jpg

Summary
13 Tanda Awal Bersalin Yang Anda Perlu Tahu
Article Name
13 Tanda Awal Bersalin Yang Anda Perlu Tahu
Description
Sekiranya anda sedang sarat hamil dan menunggu masa untuk bersalin, anda pasti tertanya-tanya, apakah tanda awal bersalin? Kali ini, kami akan kupas isu ini untuk bakal-bakal ibu di luar sana.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: