10 Makanan Untuk Melegakan Sakit Gastrik Anda
Masalah gastrik pastinya mengganggu urusan harian anda. Jadi, dalam artikel ini kami telah kumpulkan 10 makanan untuk gastrik yang boleh melegakan simptom-simptom tidak menyenangkan itu.

Gastritis sering menyebabkan simptom seperti sakit perut yang terbakar, dan mungkin menjadi lebih teruk setelah makan makanan berlemak atau pedas. Gejala lain, seperti loya, kembung dan bersendawa, juga adalah perkara biasa.

Salah satu perubahan pertama yang anda boleh lakukan adalah dengan mengikuti diet gastritis, yang dapat membantu anda menguruskan gejala dan bahkan membantu mencegah gastritis. Prinsip asas diet gastritis biasanya adalah menghindari makanan berasid dan pedas agar gastritis itu tidak tercetus.

Sebilangan makanan boleh membantu menguruskan gastritis anda dan mengurangkan gejala daripada semakin memburuk. Jadi, mari kita lihat 10 makanan yang boleh meredakan gastritis.

1. Sayuran dan buah-buahan

Buah-buahan dan sayur-sayuran segar dapat membantu melindungi tubuh daripada gastritis. Ini adalah sumber antioksida yang baik, membantu mencegah kerosakan sel dan penyakit dengan mengurangkan kadar sebatian tidak stabil yang disebut sebagai radikal bebas. Makanan yang dapat menghalang pertumbuhan H. pylori dan mengurangkan gastritis dan pembentukan ulser termasuklah:

  • kubis bunga, swede, kubis, lobak dan sayur-sayuran Brassica lain
  • buah beri, seperti beri biru, beri hitam, raspberi dan strawberi

2. Nasi putih

Nasi putih adalah antara makanan ringan  dapat menyembuhkan sistem pencernaan yang meradang. Anda juga boleh memilih pilihan makanan karbohidrat lain seperti roti gandum, beras perang, pasta dan biji-bijian lain. Namun, jika anda mengalami gejala gastritis yang menyukarkan anda untuk makan dengan baik, nasi putih biasa atau bubur lebih mudah untuk dicerna.

3. Telur hancur

Hidangan ini yang disediakan tanpa susu, adalah sumber protein yang baik dan mudah dicerna. Telur, putih telur dan pengganti telur boleh menjadi sumber protein yang sangat baik. Namun, cara terbaik untuk menikmatinya adalah dengan cara  merebus, ‘poached’ atau ‘scrambled’ berbanding digoreng. Elakkan memakannya bersama dengan daging yang masin, diproses, atau yang dinikmati ketika sarapan seperti sosej atau ham, serta jangan tambahkan mentega atau susu, atau perasa (bahkan lada hitam).

4. Teh herba

Teh herba yang disediakan dengan ekstrak dari tumbuhan tertentu mempunyai banyak khasiat perubatan. Kaya dengan antioksidan dan sebatian anti-radang yang bermanfaat, ia boleh memudahkan proses pencernaan yang lancar dan kesakitan bawah disebabkan masalah gastrik. Beberapa teh herba yang popular termasuklah anise, halia, pudina, chamomile dan teh lemon, yang berfungsi sebagai rawatan mudah untuk mengatasi masalah kembung dan gas.

5. Apple cider vinegar

Apple cider vinegar memberikan persekitaran mikro yang berasid di usus, selain memicu sintesis enzim pencernaan. Dengan cara ini, ia melancarkan proses pencernaan dan juga mengurangkan rasa sakit, kembung dan gejala masalah gastrik yang lain. Dalam bentuk tulennya, ia adalah sangat berasid dan dapat mengikis enamel yang menutupi gigi. Oleh itu, individu biasanya disarankan untuk mencampurkan 2 sudu teh cuka ini ke dalam segelas air dan minumnya untuk menyembuhkan keradangan di perut dengan berkesan dan menghilangkan gas yang terperangkap.

6. Suplemen probiotik

Probiotik adalah sejenis bakteria hidup yang bermanfaat dalam saluran pencernaan dan bekerja dengan sistem imun untuk memerangi mikroorganisma patogen pada saluran gastrointestinal, bagi meningkatkan kesihatan usus secara keseluruhan. Suplemen sebegini dapat membantu mengurangkan kolonisasi H. pylori pada lapisan perut dan melengkapkan rawatan antibiotik standard untuk masalah gastritis. Selain itu, mereka juga dapat membantu meningkatkan kecekapan antibiotik dan ubatan lain.

7. Biji adas (fennel)

Biji adas adalah rawatan Ayurveda yang diamalkan untuk masalah angin yang kembung dan terperangkap dalam badan. Di India, biji adas biasanya dikunyah pada waktu makan untuk meningkatkan pencernaan. Merangkumi sebilangan besar sebatian tumbuhan berharga seperti fenchone, anethole dan estragole, biji adas merangsang rembesan gastrik, memungkinkan pemprosesan zarah makanan tanpa gangguan dan mengurangkan gejala gangguan pencernaan dan sembelit.

8. Teh kosong

Mengambil teh kosong untuk melegakan gastritis, boleh menjadi cara mudah untuk dilakukan. Walaupun gastritis memerlukan rawatan yang tepat, penyelidikan menunjukkan bahawa perubahan diet dan gaya hidup tertentu dapat membantu mengawalnya dan mengurangkan beberapa gejala. Sebatian tertentu dalam teh, yang disebut polyphenols dan flavonoid, mungkin sangat bermanfaat untuk kita. Sudah tentu, pastikan anda bercakap dengan doktor anda dahulu sebelum melaksanakan perubahan diet baru.

9. Bunga cengkih

Bunga cengkih adalah ubat tradisional untuk menyembuhkan pelbagai masalah pencernaan termasuk kembung, gastrik, kembung perut, sembelit dan juga sakit perut. Mengunyah biji cengkih atau menelan satu sudu teh serbuk cengkih dengan elaichi selepas makan boleh merangsang rembesan asid pencernaan, bagi mencegah keasidan dan membuang gas berlebihan dari badan.

10. Daging tanpa lemak yang belum diproses

Sumber yang hebat termasuklah haiwan ternakan yang diberi makan rumput, ikan yang ditangkap liar, atau unggas yang dibesarkan di padang rumput. Lemak dan protein yang sihat dapat membantu memperbaiki dinding usus dan mengurangkan gejala seperti keradangan. Ikan, seperti salmon atau sardin, juga merupakan sumber omega-3 yang sangat baik, dan dapat mencegah keradangan dan sangatlah bermanfaat terutama bagi individu yang selalu mengalami gastritis. Mendapatkan protein yang mencukupi adalah penting untuk proses penyembuhan.

Kesimpulannya,

Gastritis adalah masalah pencernaan yang biasa. Perubahan diet dapat membantu mencegahnya dan mengurangkan gejala, walaupun tiada bukti bahawa diet tertentu dapat membantu sepenuhnya.

Tetapi, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu sebelum membuat sebarang perubahan sendiri.

SUMBER

https://www.verywellhealth.com/gastritis-diet-what-to-eat-for-better-management-4767967

https://brightside.me/inspiration-health/6-foods-to-eat-and-7-to-avoid-if-youre-suffering-from-gastritis-620560

https://www.netmeds.com/health-library/post/gastric-problems-causes-foods-to-eat-and-foods-to-avoid-home-remedies-and-yoga-exercises

https://www.eatthis.com/gastritis-diet-foods-list/

Summary
10 Makanan Untuk Melegakan Sakit Gastrik Anda
Article Name
10 Makanan Untuk Melegakan Sakit Gastrik Anda
Description
Masalah gastrik pastinya mengganggu urusan harian anda. Jadi, dalam artikel ini kami telah kumpulkan 10 makanan untuk gastrik yang boleh melegakan simptom-simptom tidak menyenangkan itu.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: