10 makanan diet yang wajib dimakan jika anda ingin kuruskan badan
Sekiranya anda berasa seperti sudah melakukan langkah betul untuk menurunkan berat badan tetapi ia tidak memberi kesan positif seperti yang anda mahukan, diet anda mungkin mengandungi beberapa makanan licik yang boleh menyebabkan pengekalan air dan pengambilan kalori lebih tinggi.

Sekiranya anda berasa seperti sudah melakukan langkah betul untuk menurunkan berat badan tetapi ia tidak memberi kesan positif seperti yang anda mahukan, diet anda mungkin mengandungi beberapa makanan licik yang boleh menyebabkan pengekalan air dan pengambilan kalori lebih tinggi.

Tidak semua kalori adalah sama. Setiap makanan melalui jalan metabolik yang berbeza di dalam badan anda. Ia boleh memberi kesan yang sangat berbeza pada rasa lapar, hormon dan jumlah kalori yang dibakar.

Kajian oleh para saintis menunjukkan bahawa beberapa makanan diet mungkin memberi kesan pada selera makan. Ini boleh jadi bermanfaat untuk menurunkan berat badan jika ia diambil dalam diet dan gaya hidup yang sihat.

Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut tentang 10 makanan diet yang wajib dimakan jika anda ingin kuruskan badan.

1. Telur

Telur adalah makanan diet yang popular, terutamanya sebagai sarapan pagi, memandangkan ia dapat membantu menurunkan berat badan. Walaupun pengambilan telur yang banyak akan meningkatkan kadar kolesterol LDL “buruk” pada sesetengah orang, telur masih menjadi salah satu makanan terbaik jika anda mahu menurunkan berat badan. Telur bukan sahaja tinggi dengan kandungan protein dan lemak, malah ia juga sangat mengenyangkan. Di samping itu, telur adalah sangat padat dengan nutrien dan membantu anda mendapatkan semua nutrien yang diperlukan dalam diet yang mengehadkan pengambilan kalori. Menariknya, hampir semua nutrien terdapat dalam kuning telur.

2. Salmon

Ikan berlemak seperti salmon adalah sangat menyihatkan dan sangat memuaskan, malah ia juga membantu menjadikan anda kenyang selama berjam-jam dengan sedikit kalori. Asid lemak ‘polyunsaturated’ ditambah pula dengan mineral dalam salmon menjadikannya pilihan makan malam yang ideal. Tapi, ia juga menjadi pilihan makan tengah hari yang baik. Seterusnya, salmon sarat dengan protein berkualiti tinggi, lemak sihat dan pelbagai nutrien penting. Ia juga kaya dengan asid berlemak omega-3 yang terbukti dapat membantu mengurangkan masalah keradangan. Ini juga  diketahui memainkan peranan utama dalam masalah obesiti dan penyakit metabolik.

3. Kentang

Kentang panggang adalah makanan diet yang mempunyai sumber potassium yang sangat baik, kerana dapat membantu mengelakkan keadaan kembung perut. Memandangkan kentang penuh dengan serat, ia juga membantu anda kekal kenyang lebih lama. Elakkan menggoreng kentang kerana ini akan menghilangkan nutriennya. Sebaliknya, anda juga boleh merebus kentang bagi mendapatkan manfaat sama. Sekiranya anda membiarkan kentang sejuk sebentar setelah ia dididihkan, ia akan membentuk bahan kanji, iaitu zat seperti serat yang terbukti mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, termasuk menurunkan berat badan.

4. Kacang

Walaupun tinggi dengan kandungan lemak, kacang tidak menggemukkan seperti yang anda jangkakan. Makanan diet ringan ini sangat baik, mengandungi protein, serat dan lemak sihat yang seimbang. Kajian juga menunjukkan bahawa makan kacang dapat meningkatkan kesihatan metabolik dan bahkan menurunkan berat badan. Terdapat juga kajian populasi menunjukkan bahawa orang yang makan kacang cenderung lebih sihat dan kurus berbanding mereka yang tidak makan kacang. Namun, pastikan ia tidak diambil secara berlebihan, kerana kandungan kalorinya masih tinggi. Sekiranya anda cenderung makan kacang dalam jumlah yang banyak, ianya adalah lebih baik untuk mengelakkannya.

5. Sayur-sayuran ‘cruciferous’

Sayuran jenis ini merangkumi brokoli, kubis bunga, kubis dan taugeh Brussels. Seperti sayur-sayuran lain, mereka kaya dengan serat dan cenderung menjadi sangat mengenyangkan. Lebih-lebih lagi, jenis sayuran ini biasanya mengandungi jumlah protein yang mencukupi. Proteinnya juga tidak setinggi produk haiwan atau kekacang tetapi masih tinggi jika dibandingkan dengan kebanyakan sayur-sayuran lain. Gabungan protein, serat dan ketumpatan tenaga yang rendah menjadikan sayur-sayuran ini sebagai makanan diet yang sempurna untuk diterapkan ke dalam makanan anda jika anda perlu menurunkan berat badan.

6. Oat

Memulakan hari dengan semangkuk oat juga dapat membantu menurunkan berat badan. Satu kajian yang melibatkan 47 orang dewasa melihat perbezaan selera makan, kenyang dan pengambilan makanan seterusnya setelah peserta makan oat, berbanding dengan bijirin sarapan siap yang berasaskan oat. Setelah makan oat, para peserta berasa lebih kenyang dan kurang lapar berbanding setelah makan bijirin biasa. Di samping itu, pengambilan kalori mereka semasa makan tengah hari lebih rendah setelah makan oat di waktu pagi. Walaupun kedua-dua sarapan pagi ini mengandungi jumlah kalori yang sama, pengambilan oat memberikan lebih banyak protein, serat, dan kurang kandungan gula berbanding bijirin biasa.

7. Bijirin penuh

Walaupun bijirin mendapat reputasi buruk kerana kandungan nutrisinya yang tidak seberapa, masih terdapat beberapa jenis bijirin yang menyihatkan. Ini termasuklah sebilangan bijirin yang kaya dengan serat dan mengandungi sejumlah besar protein. Ini termasuklah oat, beras perang dan quinoa. Namun, anda perlu ingat bahawa biji-bijian halus bukanlah pilihan yang sihat, dan kadangkala makanan diet yang mempunyai “biji-bijian” pada label adalah makanan ringan yang diproses. Jenis ini adalah berbahaya dan menggemukkan. Sekiranya anda menjalani diet rendah karbohidrat, anda pasti ingin mengelakkan biji-bijian, kerana mereka tinggi dengan kandungan karbohidrat.

8. Sayur-sayuran berdaun

Sayuran berdaun termasuklah kangkung, bayam, ‘collard’, ‘swiss chard’ dan beberapa sayuran yang lain. Ia mempunyai beberapa sifat yang menjadikannya sempurna untuk diet penurunan berat badan, seperti rendah kalori dan karbohidrat serta penuh dengan serat. Mengambil sayur-sayuran berdaun adalah cara yang baik untuk meningkatkan jumlah makanan anda, tanpa menambahkan kalori. Banyak kajian menunjukkan bahawa makanan dan diet dengan ketumpatan tenaga yang rendah menjadikan individu makan mengambil kurang kalori secara keseluruhan.

9. Buah-buahan

Sebilangan besar pakar kesihatan bersetuju bahawa buah itu sihat. Walaupun ia mengandungi gula semula jadi, mereka mempunyai ketumpatan tenaga yang rendah dan memerlukan sedikit masa untuk mengunyah. Selain itu, kandungan seratnya membantu mencegah gula daripada dilepaskan terlalu cepat ke aliran darah anda. Satu-satunya golongan yang mungkin ingin mengelakkan atau meminimumkan pengambilan buah adalah mereka yang menjalani diet rendah karbohidrat, ketogenik atau mengalami intoleransi terhadap buah-buahan. Kebanyakan buah-buahan boleh menjadi makanan diet tambahan yang berkesan dan lazat untuk membantu dalam diet penurunan berat badan.

10. Biji chia

Biji chia adalah antara makanan diet yang paling berkhasiat. Ia mengandungi 12 gram karbohidrat per auns (28 gram), yang cukup tinggi dengan 11 gram daripadanya adalah serat. Memandangkan kandungan seratnya tinggi, biji chia dapat menyerap hingga 11-12 kali beratnya dalam air, berubah seperti gel dan mengembang di perut anda. Walaupun beberapa kajian menunjukkan bahawa biji chia dapat membantu mengurangkan selera makan, mereka tidak menemui kesan signifikan secara statistik terhadap perkaitan antara biji chia penurunan berat badan. Namun, dengan komposisi nutrien mereka, ianya masuk akal bahawa biji chia dapat menjadi sebahagian makanan yang berguna dalam diet penurunan berat badan anda.

SUMBER

https://www.healthline.com/nutrition/20-most-weight-loss-friendly-foods

https://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/advice/g781/belly-fat-foods/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320613

https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-food-combos-weight-loss

Langgani buletin kami dan dapatkan berita terbaru mengenai kesihatan serta promosi-promosi rakan kami.

Summary
10 makanan diet yang wajib dimakan jika anda ingin kuruskan badan
Article Name
10 makanan diet yang wajib dimakan jika anda ingin kuruskan badan
Description
Terdapat beberapa makanan mungkin memberi kesan pada selera makan. Jadi, jom ketahui antara makanan terbaik yang wajib diambil jika anda ingin kuruskan badan.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *