prosespersenyawaan

Proses persenyawaan didefinisikan sebagai peristiwa yang terjadi ketika sperma (sel pembiakan lelaki) tunggal memasuki telur (sel pembiakan wanita) yang matang, melepaskan DNAnya ke pusat telur itu lalu memungkinkan kedua set DNA bergabung untuk membentuk zigot manusia iaitu embrio sel tunggal.

Terdapat banyak salah faham mengenai persenyawaan dan kehamilan. Ramai orang tidak memahami bagaimana dan di mana persenyawaan berlaku, atau apa yang berlaku semasa embrio berkembang.

Walaupun persenyawaan dapat dilihat seperti proses yang rumit, memahaminya dapat melengkapkan anda dengan pengetahuan tentang sistem pembiakan anda sendiri dan memberi anda ilmu untuk membuat suatu keputusan.

Mari kita lihat lebih dekat akan 10 fakta mengenai persenyawaan.

1. Persenyawaan berlaku pada tiub fallopio

Ramai orang berpendapat persenyawaan berlaku di rahim atau ovari, tetapi ini tidak benar. persenyawaan berlaku pada tiub fallopio, yang menghubungkan ovari ke rahim.

Persenyawaan berlaku apabila sel sperma berjaya menembusi sel telur di tiub fallopio. Setelah persenyawaan berlaku, sel yang baru disenyawakan ini disebut zigot. Dari sini, zigot akan bergerak ke bawah tiub fallopio dan ke dalam rahim.

Zigot kemudian masuk ke lapisan rahim. Ini dipanggil implantasi. Apabila zigot tertanam, ia disebut blastocyst. Lapisan rahim “memberi makan” pada blastosista, yang akhirnya tumbuh menjadi janin.

Pengecualian terhadap awal proses ini akan berlaku dengan persenyawaan in vitro (IVF). Dalam kes ini, telur disenyawakan di makmal.

Sekiranya saluran tuba anda tersumbat atau hilang, anda masih mungkin boleh hamil melalui IVF, kerana persenyawaan akan berlaku di luar badan anda. Setelah embrio disenyawakan menggunakan kaedah ini, ia akan dipindahkan ke rahim.

2. Persenyawaan tidak berlaku setiap masa walaupun anda sedang mengalami ovulasi

Ovulasi adalah apabila telur matang dilepaskan dari salah satu ovari anda. Sekiranya anda berovulasi dan sel sperma tidak berjaya menyuburkan telur, telur akan bergerak ke bawah tiub fallopio, melalui rahim, dan keluar melalui faraj. Anda akan haid kira-kira dua minggu kemudian apabila lapisan rahim digugurkan.

Terdapat beberapa sebab mengapa persenyawaan mungkin tidak berlaku. Ini termasuklah penggunaan kontrasepsi dan kemandulan. Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk hamil dan telah mencuba selama lebih dari satu tahun (atau lebih dari enam bulan jika berusia lebih dari 35 tahun), hubungi doktor anda.

3. Kehamilan kembar fraternal berlaku apabila dua telur dilepaskan semasa ovulasi dan kedua-dua telur disenyawakan

Biasanya, hanya satu telur yang dilepaskan semasa ovulasi. Walau bagaimanapun, ovari kadang-kadang melepaskan dua telur sekaligus. Kemungkinan kedua telur disenyawakan oleh dua sel sperma yang berbeza. Dalam kes ini, anda mungkin hamil dengan anak kembar.

Kembar ini akan dikenali sebagai kembar fraternal (juga disebut kembar tidak serupa). Kerana ia berasal dari dua sel telur yang terpisah dan dua sel sperma yang terpisah, mereka tidak akan mempunyai DNA yang sama dan mungkin tidak serupa.

Rawatan kesuburan seperti IVF dapat meningkatkan kemungkinan lebih daripada satu kelahiran, menurut Klinik Cleveland. Ini kerana rawatan kesuburan sering kali melibatkan pemindahan lebih daripada satu embrio ke rahim sekaligus untuk meningkatkan kemungkinan kehamilan. Ubat kesuburan juga boleh mengakibatkan lebih dari satu telur dilepaskan semasa ovulasi.

4. Kehamilan kembar serupa berlaku apabila telur yang disenyawakan terbelah

Kadang kala, satu embrio berpecah setelah disenyawakan, menghasilkan kembar serupa. Kerana kedua-dua sel berasal dari sel telur dan sel sperma yang sama, kembar yang sama akan mempunyai DNA yang sama, jenis kelamin yang sama, dan penampilan yang hampir sama.

5. Telur yang disenyawakan diimplan di dalam rahim

Semasa ovulasi, dinding Rahim adalah tebal. Tanpa sebarang komplikasi, telur yang disenyawakan (embrio) harus terus ditanam di rahim dengan “melekat” pada dinding rahim yang menebal.

American College of Obstetrics and Gynecology (ACOG) menganggap seseorang akan hamil hanya apabila embrio berjaya ditanam di dinding rahim. Dengan kata lain, implantasi menandakan permulaan kehamilan.

Walau bagaimanapun, embrio mungkin tidak tertanam. Kontraseptif kecemasan, alat intrauterin (IUD), dan kemandulan dapat mengelakkan implantasi embrio.

6. Pil kontraseptif kecemasan dan IUD bukanlah suatu bentuk pengguguran

Pil kontraseptif oral dan pil kontraseptif kecemasan mencegah ovulasi dan meskipun ovulasi telah berlaku semasa anda mengambil 2 perkara ini, Sumber Makanan dan Dadah Amerika Syarikat menyatakan bahawa ia mungkin menghalang telur yang disenyawakan daripada ditanam.

IUD berfungsi dengan menebalkan lendir serviks. Ini dapat mencegah ovulasi dan mewujudkan persekitaran yang membunuh atau melumpuhkan sperma lalu mencegah kemungkinan persenyawaan.

Oleh kerana anda hanya dianggap hamil setelah implantasi berlaku, IUD tidak menamatkan kehamilan. Sebaliknya, mereka mencegah kehamilan daripada berlaku. IUD dan kontrasepsi kecemasan bukanlah suatu bentuk pengguguran, tetapi kontrasepsi.

IUD dan pil kontraseptif kecemasan adalah bentuk kontraseptif yang sangat berkesan. Menurut Sumber Kesihatan Organisasi Kesihatan Sedunia, kedua-duanya 99% berkesan dapat mengelakkan kehamilan.

7. Kehamilan ektopik adalah ketika telur yang disenyawakan tertanam di luar rahim

Sekiranya telur yang disenyawakan melekat di tempat lain selain lapisan rahim, ia disebut kehamilan ektopik. Kira-kira 90 peratus kehamilan ektopik berlaku ketika embrio tertanam di salah satu tiub fallopi. Ini juga dapat melekat pada serviks atau rongga perut.

Kehamilan ektopik adalah keadaan darurat perubatan yang memerlukan rawatan segera untuk mengelakkan pecahnya tiub.

8. Ujian kehamilan mengesan HCG dalam air kencing atau darah anda

Selepas implantasi berlaku, plasenta terbentuk. Pada ketika ini, badan anda akan menghasilkan hormon gonadotropin korionik manusia (hCG). Tahap hCG harus mengganda sebanyak dua kali pada setiap dua hingga tiga hari pada peringkat awal kehamilan.

Ujian kehamilan berfungsi dengan mengesan hCG di dalam badan anda. Anda boleh menguji air kencing anda seperti ujian kehamilan di rumah atau menguji darah anda melalui penyedia perkhidmatan kesihatan. Sekiranya anda menguji air kencing anda dengan ujian kehamilan di rumah, lakukannya pada waktu pagi, kerana itu adalah waktu kencing anda yang paling pekat. Ini akan memudahkan ujian mengukur tahap hCG anda.

9. Minggu pertama kehamilan anda dikira dari hari pertama haid terakhir anda, bukan dari persenyawaan

Apabila anda mengetahui bahawa anda hamil, doktor atau bidan anda mungkin akan mengira usia kehamilan anda dalam beberapa minggu. Sebilangan besar bayi dilahirkan pada minggu ke 39 atau 40.

Ramai orang berpendapat bahawa usia kehamilan bermula pada persenyawaan, dengan minggu pertama sebagai minggu anda hamil, tetapi bukan ini yang berlaku. Minggu pertama sebenarnya dikira secara retroaktif dari hari pertama dalam haid terakhir anda. Oleh kerana ovulasi biasanya berlaku sekitar 14 hari setelah hari pertama haid anda, persenyawaan biasanya berlaku pada minggu ke 3 kehamilan.

Jadi, untuk dua minggu pertama tempoh kehamilan, anda sama sekali tidak hamil.

10. Dari minggu ke-9 kehamilan, embrio dianggap sebagai janin

Perbezaan antara embrio dan janin adalah usia kehamilan. Sehingga akhir minggu ke-8 kehamilan, telur yang disenyawakan disebut embrio. Dari sudut perubatan, ia dianggap janin dari awal minggu ke 9 dan seterusnya.

Pada ketika ini, semua organ utama telah mulai berkembang, dan plasenta mengambil alih banyak proses seperti pengeluaran hormon.

Amat penting untuk setiap pasangan mengambil tahu mengenai perkara-perkara penting dalam proses persenyawaan. Pengetahuan mengenai proses persenyawaan dapat memberi anda serba-sedikit ilmu supaya anda tahu apa yang berlaku pada tubuh anda apabila anda mengandung kelak. Semoga 10 perkara mengenai proses ini yang telah kami kongsikan dapat menambah pengetahuan anda.

Sumber:

https://fertility.treatmentabroad.com/about-infertility/faqs/what-is-fertilisation

https://www.healthline.com/health/where-does-fertilization-occur#when-fertilization-occurs

https://health.howstuffworks.com/pregnancy-and-parenting/pregnancy/conception/how-long-after-sex-does-conception-occur.htm

Tagged: